Origineel ‘Endless Dungeon’ scoort met gameplay om duimen en vingers af te likken
gamereviewWanneer is een spel dat eruitziet als een twinstick-shooter én speelt als een twinstick-shooter geen twinstick-shooter? Als het ook een towerdefense-strategiespel is, natuurlijk. ‘Endless Dungeon’, de opvolger van - je bedenkt het zelf niet - ‘Dungeon of the Endless’, mengt namelijk met verve meerdere genres en slaagt er wonderwel in om het resultaat als een logisch geheel te laten aanvoelen.
In ‘Endless Dungeon’ ga je alleen of in coöp met maximaal drie aan de slag met een bende ruimte-avonturiers die tegen wil en dank in een verlaten ruimtestation, met de clevere naam The Station, crashen. Al gauw blijkt hun onvrijwillige landingsplaats dan toch niet zo onbewoond, want de gangen van The Station huisvesten een resem niet al te vriendelijke ruimtemonsters. Overleven is de boodschap dus, en dat kan enkel door de kern van het ruimtestation te bereiken, waar het herstarten van de reactor onze helden de mogelijkheid biedt om te ontsnappen. Een simpel verhaal dat in het spel verteld wordt aan de hand van stilstaande tekeningen, maar meer moet dat niet zijn.
Verslavend
‘Endless Dungeon’ pretendeert namelijk niet een verhalend spel te zijn met een diepe plot met complexe personages, alles draait om de gameplay en die is om duimen en vingers af te likken. De opzet is simpel: in elk level is het bedoeling om de zogenaamde Crystalbot ongehavend van punt A naar punt B te begeleiden. Onderweg komt die hulpeloze robot uiteraard onder diverse soorten vuur te liggen, en is het aan jou om ervoor te zorgen dat hij het heelhuids haalt.
Je beschikt daarvoor zelf over de nodige wapens, maar je kan ook geschutskoepels plaatsen die de vijand voor jou in het vizier nemen. So far, so tower defense dus, maar de snuggere twist is echter dat dat punt B bij de start niet bekend is en je dus eerst op zoek moet gaan naar je uiteindelijke bestemming. En hier komt het meest verslavende element van ‘Endless Dungeon’ om de hoek piepen: deuren openen.
Mysterieuze kamers
Deuren spelen namelijk de eigenlijke hoofdrol in ‘Endless Dungeon’. Elk level is opgebouwd uit een aantal procedureel gegenereerde kamers en je weet pas wat er zich in bevindt als je de deur hebt geopend. Misschien een schatkist, misschien vijanden of een valstrik, misschien ook helemaal niks. Maar elke deur die je opent, levert je wel punten op.
Die kunnen de vorm aannemen van geld dat je nodig hebt om wapens te kopen, punten die je kan investeren in upgrades van die wapens of een derde soort waarmee je je personage kan verbeteren. Deuren openen loont dus, en al gauw loop je als een bezetene rond op zoek naar kamers die je nog niet bezocht hebt om toch maar net die ene upgrade nog te kunnen fiksen.
“Nog één rondje”
En zo kom je voor je erg in hebt terecht in een typische nog-één-rondje-en-dan-stop-ik-echt game. Punten verzamelen, geschutskoepels neerplanten, monsters neerknallen, en daarna weer opnieuw maar met nieuwe soorten wapens, vijanden die plots immuun zijn voor bepaalde elementen, of onverwachte valkuilen die het spel op je pad gooit. Helemaal hectisch wordt het wanneer een level eindigt met een bossfight, wat gegarandeerd klamme handjes oplevert. En als je het niet zou halen, geen probleem: nog eens proberen is al even verslavend als doorspelen.
‘Endless Dungeon’ is een slimme smeltkroes van verschillende genres die nu weer aan ‘Hades’ doet denken, dan weer aan klassieke tower defense, maar vooral op het einde z’n unieke eigen ding is geworden. Deuren openen was nog nooit zo leuk! 8/10.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Waarom ‘Assassin’s Creed Mirage’ niet de topper is waarop we hadden gehoopt
-
gamereview
‘Haunted House’ is remake van 41 jaar oude griezelgame die eigenlijk gewoon heel nieuw spel is
In ‘Haunted House’ is het griezelen geblazen in een oud landhuis, waar - verrassing - een en ander niet pluis is. Het spel is gebaseerd op een klassieker uit godbetert 1982, dus hoe begin je daaraan? Ontwikkelaar Studio Orbit maakte er om te beginnen een roguelite van. Elke keer je sterft begin je een nieuw spel, maar je bent niet elke keer alles kwijt zoals bij een echte roguegame. -
Game-muziek op de rode loper tijdens Film Fest Gent: “Van Baldur’s Gate tot Star Wars: games zijn een fenomeen”
Op de vijftigste editie van Film Fest Gent staat, net zoals elk jaar, muziek centraal. Maar op 19 oktober zet de organisatie game-muziek in de spotlight. De componisten van de muziek voor internationale bestsellers als ‘The Last of Us’, ‘Baldur’s Gate III’ en ‘Star Wars Battlefront III’ komen daarvoor naar Gent. -
-
gamereview
Liefde en spelplezier spatten van racegame ‘Hot Wheels Unleashed 2: Turbocharged’
-
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
gamereview
Machtig ‘Marvel’s Spider-Man 2’ speelt als een doldwaze flipperkast in bloedmooi New York
Terwijl jouw vliegend gadget drie vijanden elektrocuteert, plak je met je webschieters een vierde aan de muur, ontwijk je een kogelregen en trek je met een websliert een kanon van een wagen. Dat kanon keil je al gauw tegen een gezicht, waarna slechterik nummer zes in de lucht vliegt en met een flitsend fotogenieke afmaakmove wordt, euh, afgemaakt. Het duurt allemaal maar een handvol seconden, maar dat is genoeg voor Spider-Man om er ook nog een flauwe opmerking tussen te gooien. Om maar te zeggen dat ‘Marvel’s Spider-Man 2’ het gaspedaal stevig indrukt en je zintuigen werkelijk bombardeert. -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
gamereview
Magische shooter ‘Immortals of Aveum’ bulkt van de ambitie, maar mist nog een goeie kwak mayonaise