Verzoeningsvergadering bij NMBS levert niks op: dubbele 48 urenstaking op het spoor gaat door

De geplande verzoeningsvergadering tussen de NMBS-directie en de vakbonden heeft niks opgeleverd. Dat betekent dat de dubbele 48 urenstaking in november en december, waarmee de bonden dreigden, effectief doorgaat. De spoorwegdirectie veroordeelt de staking en bestempelt die als onbegrijpelijk en onverantwoord. Er wordt een alternatief vervoersplan uitgewerkt dat reizigers de dag voor vertrek zullen kunnen raadplegen. 

Het NMBS-personeel staakt van dinsdag 7 november 22 uur 's avonds tot donderdag 9 november 22 uur. Zowat een maand later moet een tweede staking volgen, van de avond van dinsdag 5 december tot donderdag 7 december 22 uur. Dat is bevestigd door de vakbonden nu een verzoeningsvergadering met de directie niks heeft opgeleverd.

De staking vloeit voort uit de frustratie die bij het personeel heerst over de reorganisaties en "productiviteitsmaatregelen" die de directie wil doorvoeren. "Zo willen ze nog eens bijna 250 mensen minder in de stations voorzien", vertelde vakbondssecretaris Günther Blauwens (ACOD Spoor) gisteren. "Dat is nog minder dienstverlening voor de reizigers en voor mensen met een beperkte mobiliteit. Ik ben 30 jaar bij de spoorwegen maar dit is gewoon ongehoord."

Volgens Blauwens wil het personeel nu eerst stabiliteit, zodat de werknemers zich de nieuwe processen eigen kunnen maken. Ook de NMBS-werknemers zien de problemen met ingekorte treinen of vertragingen namelijk met lede ogen aan, klinkt het. "Maar dat wordt niet gehoord. Daarom zijn wij genoodzaakt om twee keer 48 uren te staken."

"Onbegrijpelijk en onverantwoord"

De directies van NMBS, Infrabel en HR Rail veroordelen de acties en vinden die "in de huidige context onbegrijpelijk en onverantwoord". Ze betreuren het ongemak dat de staking voor de reizigers zal veroorzaken. Er wordt een alternatief vervoersplan uitgewerkt, dat reizigers de dag voor vertrek zullen kunnen raadplegen. 

De bonden vermelden in hun stakingsaanzegging dat ze geconfronteerd worden met "eenzijdige beslissingen van de directie, gericht op productiviteitsverhogingen bij het personeel", maar de directies spreken dat "ten stelligste tegen". Ze merken op dat de spoorwegen ongeveer 85 paritaire organen tellen, met 800 officiële vergaderingen per jaar, en dat er dus "ruimschoots aandacht wordt besteed aan het sociaal overleg". 

Bij HR Rail wordt er gewezen op de context van de staking, met in de eerste plaats de beheersovereenkomsten die de federale regering eind 2022 sloot met de NMBS en Infrabel voor tien jaar, met engagementen rond dienstverlening en productiviteit. In navolging daarvan werden ondernemingsplannen opgesteld, en kwam er een sociaal akkoord met de bonden voor de periode 2023-2024. Voor de concrete uitvoering liggen er verschillende projecten op tafel. Volgens HR Rail ontbrak het daarbij, tijdens het sociaal overleg, niet aan toegevingen. 

De directie van NMBS ontkent dan weer dat vooral het spoorwegpersoneel inspanningen zou moeten leveren, zoals de vakbonden stellen. "De productiviteitsverhogingen gebeuren op alle niveaus", klinkt het daar.

Meest gelezen