Geen hulp bij toiletbezoek en om 18 uur al in bed: Inspectierapport toont schrijnende toestanden in woonzorgcentrum in Oostende

Bij inspecties in het woonzorgcentrum "Ons Geluk" in Raversijde bij Oostende zijn er mensonterende zaken vastgesteld. Dat zegt Vlaams parlementslid Hannes Anaf van Vooruit. Het woonzorgcentrum "Ons Geluk" staat sinds enkele weken onder verhoogd toezicht nadat er tekorten vastgesteld werden door inspecteurs. Het woonzorgcentrum heeft een plan om de problemen aan te pakken.

Het woonzorgcentrum Ons Geluk in Oostende staat al sinds begin deze maand onder verhoogd toezicht. Het departement Zorg voerde extra controles uit en maakte een inspectierapport op. "Enkele zaken daarin zijn stuitend", meent Vlaams parlementslid Hannes Anaf (Vooruit), die het verslag kon inkijken.

"Een bewoner moest naar het toilet en hij drukte op de noodoproepknop voor assistentie, maar er kwam geen hulp. Verder waren er bewoners die om 10.45 uur nog altijd geen ochtendzorg hadden gekregen en die om 18 uur al opnieuw in hun bed lagen."

De oorzaak is niet ver te zoeken: personeelstekort. "Het is geen verwijt naar de mensen die er werken. Zij lopen vaak de benen van onder hun lijf om de bewoners te helpen, maar je ziet gewoon dat er een structureel personeelstekort is waardoor de zorg te wensen overlaat."

Winst boven zorg

Woonzorgcentrum Ons Geluk wordt uitgebaat door Seniors Care-ion BV. "Het is niet toevallig dat het hier om een commerciële speler gaat", zegt Anaf. "Die bedrijven zijn vooral bezig met winst te maken. Als je naar een woonzorgcentrum gaat, dan wil je dat het in orde is. Dit kan dus niet en wij vragen aan de Vlaamse regering om strenger op te treden tegen centra die de kantjes er vanaf lopen."

De directie heeft een remediëringsplan opgesteld om de tekorten weg te werken. De Vlaamse Zorginspectie zal toezien dat het plan uitgevoerd wordt. Voorlopig heeft het woonzorgcentrum nog niet gereageerd. 

Ons Geluk zoekt personeel

"Vorig jaar hebben wij met onze groep het woonzorgcentrum Ons Geluk overgenomen", vertelt COO Johan Maris van de zorggroep Care-ion. "Er waren al wat werkpunten, dus op zich is het rapport geen verrassing voor ons. We hebben ondertussen al heel wat actiepunten opgesteld om de problemen aan te pakken."

"Het probleem van de bewoners die niet geholpen werden toen ze dat vroegen, had te maken met technische storingen. Het noodoproepsysteem is ondertussen vervangen. Verder is het zo dat wij de ochtendverzorging voorzien tussen 7 en 11 uur, dus kan het best zijn dat er nog een bewoner in pyjama loopt om 11 uur. Mensen thuis ontbijten ook wel eens om 10 uur, maar bij ons is dat dan een probleem?"

"Met ons remediëringsplan hebben we de kans om dingen aan te passen. We nemen elke opmerking ter harte en we willen ook echt verbeteren. Via uitzendkantoren proberen we vast personeel aan te werven om stabiliteit te krijgen binnen de personeelsgroep en om kwalitatieve zorg aan te bieden", aldus Maris.

Meest gelezen