Tom Dehaene over AI-filmpje: “Mijn vader zou hier zeker aan hebben meegewerkt”

“Mijn vader zou hier zeker ook aan hebben meegewerkt”. Ondanks de vele kritiek heeft Tom Dehaene – zoon van – helemaal geen probleem met het AI-filmpje dat CD&V voor een precampagne van wijlen premier Jean-Luc Dehaene heeft gemaakt.

Farid El Mabrouk

Zijn stem klinkt anders, en hij heeft een maatje meer dan de echte Jean-Luc Dehaene, maar voor het overige vindt Tom Dehaene - zoon van en CD&V-politicus - zijn weer tot leven gewekte vader best OK. Hij kreeg vanuit de partij een aantal maanden geleden al de vraag of dit voor hem kon, en toen ze het resultaat zagen, gaven hij, zijn broer en zus en zijn moeder - Celie Dehaene - meteen hun fiat.

LEES OOK. De man die Dehaene deed herrijzen: “Mijn team en ik staan politiek niet achter deze partij, maar deze boodschap is hoopvol”

“Uiteraard wilden we wel eerste de inhoud zien. Het was voor ons belangrijk dat de boodschap zou overeenstemmen met wat mijn vader zou doen en zeggen. Maar al snel was duidelijk dat die boodschap er een was die mijn vader ook zou hebben gebracht. Een boodschap van respect, iets wat hij zelf altijd hoog in het vaandel heeft gedragen. En de boodschap dat je ook in moeilijke omstandigheden op een bepaalde manier aan politiek moet doen. Qua inhoud was er dus helemaal geen discussie”.

LEES OOK. CD&V wekt ex-premier Dehaene tot leven voor campagne, maar was dat slim? “Dit zet de deur open naar gevaarlijke trend”

Jean-Luc Dehaene voelde op het einde van zijn premierschap en na de klap die hij in 1999 van de kiezer vlak na de dioxinecrisis kreeg nochtans dat hij een politicus van de oude generatie was geworden. Zou hij hier dan toch niet voor gepast hebben? “Mijn vader was ook wel zeer geïnteresseerd in biotechnologie. Het boeide hem enorm en wilde weten wat er allemaal mogelijk was met nieuwe technologieën. Ik heb van hem verschillende boeken gekregen daarover. Ik ben er dan ook wel van overtuigd dat hij dit zelf ook zou hebben gedaan.”

De kritiek die overal op sociale media was te lezen - dat het met een campagne die draait rond respect toch niet van veel respect getuigt om overledenen in te zetten voor politieke marketing - begrijpt Tom Dehaene naar eigen zeggen. Hijzelf heeft er echter geen moeite mee om zijn vader nu te zien opdraven. “Wij zien ook nu nog altijd verschillende keren per maand beelden van hem in de media. Confronterend was dit dus niet. Hij is nu wel in een hedendaagse context geplaatst, maar wat hij zegt, had hij vroeger evengoed kunnen zeggen. Zo was hij zelf ook.”

(Lees verder onder de foto)

© jhw

Het was overigens de allereerste keer dat een politieke partij artificiële intelligentie inzet voor campagnedoeleinden. Het deed experten donderdag waarschuwen voor de gevaren van de combinatie van AI en politiek.“Ik begrijp ook die kritiek, maar wij zijn de eerste om te zeggen dat je hier voorzichtig mee moet omspringen. Maar je moet wel mee met je tijd. Toen ik in de politiek stapte, was er ook geen sociale media, maar ondertussen is het ondenkbaar om het niet te gebruiken, tenzij je 50 procent van de bevolking niet wil bereiken. Risico op misbruik is er altijd, dat is ook zo voor sociale media. Kijk maar naar de pogingen in het buitenland om de politiek te beïnvloeden. Daar zit een heel apparaat achter. We moeten dus waakzaam zijn en onze jeugd attent maken op de gevaren. Maar zeggen dat je niet meedoet of dingen moeten worden verboden, dat werkt niet.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen