Archiefbeeld© Kinepolis Group

Kinepolis rekent op meer Hollywood-films

Kinepolis verwacht dat het filmaanbod uit Hollywood vanaf 2025 en 2026 weer op peil zal zijn en gaat ervan uit dat zijn bezoekersaantallen daardoor nog verder zullen stijgen. Dat heeft CEO Eddy Duquenne gezegd bij de toelichting van de jaarresultaten.

jvh
Bron: BELGA

De Belgische bioscoopgroep rapporteerde een forse omzet- en winstgroei. Met de recordresultaten is de coronapandemie – die gepaard ging met sluitingen en andere beperkende maatregelen – alvast op financieel vlak meer dan verteerd.

Wat de bezoekersaantallen betreft, gebeurt het herstel wat trager. In 2023 ging het wereldwijd om 35,4 miljoen bezoekers (in 108 bioscopen met 1.131 zalen), een stijging met ruim een vijfde in een jaar tijd, maar nog aanzienlijk onder de 40,3 miljoen bezoekers in 2019 (in 110 bioscopen met 1.079 zalen).

Hollywood

“We zien dat Hollywood nog niet helemaal op volle kracht is”, verklaarde Duquenne het lagere aantal. “We schatten in dat we vandaag ongeveer driekwart hebben van het aanbod dat we historisch hadden. Hollywood heeft belangrijke vertragingen opgelopen doorheen de pandemie. Er is te lang gewacht om groen licht te geven aan een aantal films. Daarna was er nog een bottleneck bij de montagecapaciteiten.”

Daardoor beslisten de grote studio’s om hun nieuwe films “uit te smeren” over verschillende jaren. Daarbovenop kwamen vorig jaar nog de maandenlange stakingen bij scenaristen en acteurs in Hollywood. “Die hebben uiteraard het geheel nog verder vertraagd”, zei Duquenne. Zo werd de release van sciencefictionfilm ‘Dune: Part Two’ uitgesteld van november tot maart.

Herstel

Eens Hollywood weer op volle toeren draait, zullen de bezoekersaantallen automatisch herstellen, maakt Duquenne zich sterk. “We kunnen meer content verwachten in 2025 en 2026”, aldus de CEO. “Dat is voor ons een zegen, want dat komt bovenop de resultaten die we nu al hebben.”

Bovendien steken met Apple en Amazon ook twee nieuwe belangrijke spelers in Hollywood de kop op. “Ze hebben elk verklaard 1 miljard dollar per jaar te gaan investeren in bioscoopfilms”, zei Duquenne. “Dat is geen klein bier: een James Bondfilm kost ongeveer 250 miljoen dollar, dus het gaat om het equivalent van acht films.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer