De beste tips om veilig met de fiets naar school te rijden

© Pol De Wilde - Corelio

Terwijl de fiets steeds populairder wordt als vervoermiddel voor het woon-werkverkeer, wil het woon-schoolverkeer voorlopig niet mee. (On)veiligheid speelt daarin een cruciale factor. Tien tips voor ouders en scholieren die de overschakeling willen maken van auto naar fiets.

Geert Neyt

Ook al woont de helft van de kinderen op minder dan drie kilometer van hun school, toch worden twee op drie van hen nog dagelijks door mama of papa naar school gebracht. En het liefst met de wagen. Dat blijkt uit een recente rondvraag van Touring. Uit een andere rondvraag uit 2015 blijkt dat van de kleuters 17 procent met de fiets naar school rijdt, en dat bij de lagereschoolkinderen (6 tot 11 jaar) nauwelijks stijgt naar 18 procent. In de lagere humaniora (12-15 jaar) fietst amper 23 procent naar school, in de hogere humaniora daalt dat percentage nog naar 13 procent.

Lees hier meer over de studie van Touring

“De auto wint steeds meer veld voor het schoolverkeer, ten nadele van de fiets”, zegt Danny Smagghe van Touring. “Dat zorgt er ook voor dat de ochtend- en avondspits almaar drukker wordt. Een vierde van het spitsverkeer bestaat al uit mensen die van of naar school rijden. Zelfs als maar een klein percentage van die mensen met de fiets naar school zouden rijden, zou dat al een grote impact hebben op de spitsdrukte.”

Perimeter

Uit een studie van het BIVV blijkt dat het met de veiligheid in de onmiddellijke omgeving van de school wel meevalt maar dat buiten de perimeter van 300 meter rond de school en buiten de zone-30 het aantal ongevallen opnieuw toeneemt.

Roel De Cleen van de Fietsersbond: “De overheid zelf kan nog heel wat verbeteren door zwaar vrachtverkeer te verbieden op trajecten waar veel fietsende leerlingen passeren en de fietspaden veiliger te maken. De school van haar kant kan fietsende leerlingen goed ontvangen, veilige stallingen maken en voorzien in fietseducatie. Bijvoorbeeld door met de leerlingen samen de schoolomgeving te verkennen of naar het zwembad te fietsen in plaats van de bus te nemen.”

Nederland

En over de grens, kunnen we daarnaar kijken? “We kunnen nog veel opsteken van Nederland”, zegt Roel De Cleene. “Daar is het niet alleen prettiger en veiliger om te fietsen maar krijgt de auto ook veel minder financiële ondersteuning dan in ons land.”

Maar ook Nederland heeft zijn problemen. Stef Willems: “Daar wordt zo veel naar school gefietst dat het fenomeen van de fietsfiles is ontstaan en er ook autofiles staan aan ronde punten waar hele groepen fietsers voorrang hebben om over te steken.”

Verkenningstochtje

Ouders hebben verschillende motieven om hun kind niet te voet of per fiets naar school te brengen: het gaat sneller met de wagen, fietsen is te onveilig, de school ligt op weg naar het werk. Soms zijn die motieven terecht, soms lijken het uitvluchten.

© CREDIT: ImageDesk.be / Filip Claus

“De helft van de kinderen woont op minder dan 3 kilometer afstand van de school”, zegt Danny Smagghe. “In principe zouden die allemaal toch naar school kunnen fietsen, alleen of begeleid door een van de ouders? “

Daarom deze tips voor wie de switch wil maken van auto naar fiets.

TIP 1 : OEFEN SAMEN MET JE KIND DE ROUTE NAAR SCHOOL IN

“Ouders dragen zeker een grote verantwoordelijkheid”, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. “Dit weekend is het ideale moment om de auto thuis te laten en met je kind de mooiste of veiligste route naar school uit te stippelen en dat traject ook samen uit te testen.”

© jhp

“Wijs onderweg je kind op de punten waar het extra moet opletten en leg ook uit waarom”, adviseert Stef Willems van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

TIP 2 : STIPPEL DE VEILIGSTE WEG UIT

“Zoek een route die veilig is”, aldus het BIVV “ al is die misschien wat langer en leg uit aan je kind waarom je dat traject verkiest”

TIP 3 : LAAT JE KIND LOS

Volgens Touring kan een kind in principe vanaf 8 jaar alleen naar school fietsen. “Op die leeftijd leert een kind snel verkeerssituaties en gevaren op de weg inschatten”, aldus Smagghe. “Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat elk kind van 8 jaar elk verkeerstraject alleen moet kunnen afleggen.”

Het BIVV raadt een startleeftijd aan van 11 à 12 jaar. “Belangrijk is dat je kind zeker stabiel kan fietsen en goed de gevaren kan inschatten”, zegt woordvoerder Stef Willems . “Dat verschilt van kind tot kind. Je moet ook echter de kinderen ook durven ‘loslaten’ als ze er klaar voor zijn. Al doende leert men.”

TIP 4 : FLUO EN HELM

Belangrijk is dat je kinderen goed zichtbaar zijn op de fiets - bijvoorbeeld door een fluovest - en een helm dragen.

TIP 5 : FIETS IN GROEP VAN EN NAAR SCHOOL

Het BIVV raadt ouders aan om samen in groep naar school te rijden. “Er bestaan ook scholen die de walking bus organiseren, waarbij een leerkracht een groep fietsende leerlingen naar een bepaalde wijk brengt .” De Fietsersbond wijst ook op de verantwoordelijkheid van de gemeenten en de scholen zelf.

TIP 6: ORGANISEER EEN SCHOOLSTRAAT

“De gemeente kan een schoolstraat inrichten waarin alle auto’s verboden worden rond de tijdstippen waarop de school begint en eindigt.”

© vmd

TIP 7 : GEEF ALS OUDER HET GOEDE VOORBEELD

Stef Willems: “Al te vaak parkeren ouders te kort bij de school, parkeren ze verkeerd, halen ze hun kind op en vergeten ze dat er nog andere kinderen ook veilig met de fiets thuis moeten geraken.”

Bovendien kunnen ouders het goede voorbeeld geven door zelf met de fiets naar het werk te rijden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen