Steeds minder zittenblijvers in secundair onderwijs
Voor het vijfde jaar op rij is het aantal zittenblijvers in het secundair onderwijs gedaald. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs.
In 2012-2013 telde Vlaanderen nog 4,98 procent, of 19.692 zittenblijvers. In het schooljaar 2016-2017 daalde dat aantal naar 4,11 procent, of 16.178 leerlingen die hun jaar opnieuw deden.
In de eerste graad bleef vorig schooljaar nauwelijks 2,30 procent zitten. In 2012-2013 was dit nog 2,79 procent. Opvallend is dat in de tweede en derde graad vooral leerlingen uit het KSO blijven zitten. In de tweede graad gaat het zelfs om 10,45 procent. Daarna volgen het TSO (7,5 procent) en BSO (ruim 6 procent). Voor ASO-leerlingen ligt het cijfer net boven de 2 procent.
De grootste daling bij de zittenblijvers situeert zich eveneens in het KSO (-2,8 procent), gevolgd door het BSO (-1,9 procent).
Minister Crevits wijst op de negatieve gevolgen van zittenblijven op zowel het welbevinden als de motivatie en de slaagkansen van de leerling in zijn verdere studieloopbaan. "Bij de modernisering van het secundair onderwijs zal het voor scholen na het eerste jaar van de eerste graad niet meer mogelijk zijn een B-attest te geven, maar wel een A-attest met verplichte remediëring. Ook op het einde van de eerste graad zal het A-attest met een verplichte remediëring een optie zijn om over te gaan naar de tweede graad", aldus de minister.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1 september
'Families', 'nesten' of 'trapklassen': steeds meer flexibele klassen (én minder zittenblijvers)
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
Individuele aanpak van leerlingen zorgt voor veel werkdruk: 83% van de leerkrachten klaagt over onnodige administratie
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
PREMIUM57
“Gigantische uitdaging voor ons onderwijs”: 15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om naar het eerste leerjaar te gaan
15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om aan de lagere school te beginnen. Dat leert de taalscreening die Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) in alle derde kleuterklasjes liet afnemen. Hij wijst een andere thuistaal aan als belangrijkste oorzaak, maar wat speelt nog mee? Hoe groot zijn de regionale verschillen? En op welke manieren wil Weyts dat ouders ook na school Nederlands meegeven? -
Financiële ingreep na 15 halve dagen spijbelen: “Het zijn niet kinderen die spijbelen, het zijn ouders die spijbelen”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil financieel ingrijpen als leerlingen in het basisonderwijs meer dan vijftien halve dagen hebben gespijbeld. Dat zei hij donderdag in het parlement na een vraag van Loes Vandromme (CD&V). -
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
-
Onderwijs
"Zittenblijven in eerste jaar secundair heeft positief effect op school"
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of 'op het zich goed voelen op school' en 'het positief ingesteld zijn over de instelling'. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. -
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”