Lost Frequencies richt met Found Frequencies een eigen label op

Lost Frequencies (Felix De Laet) heeft zijn eigen label: Found Frequencies. Zijn nieuwe single "Crazy" is de eerste release op het label dat hij samen met Armada Music heeft opgericht. De track is gemaakt in samenwerking met het Nederlandse duo Zonderling.  

De jonge Belgische dj en producer (23) is bekend van hits als "Are you with me" en "Reality". Hij stond bovenaan in de internationale hitlijsten en op de streamingsite Spotify staat de teller voor zijn singles (en remixes) intussen op meer dan 1 miljard streams in totaal.

"Ik ben superblij dat mijn label nu eindelijk is gelanceerd", reageert De Laet. "Het is niet alleen een thuis voor mijn eigen muziek, maar hopelijk ook een plek voor aanstormende talenten om te laten zien wat ze in huis hebben. Het gaat daarom ook verder dan alleen "chill vibes". Ik ben van plan om zelf een aantal clubplaten op het label uit te brengen en voor de rest valt de sound samen met alles wat ik draai in mijn sets en in mijn playlists zet. Ik hoop dat het allemaal in de smaak valt." Zijn nieuwe single "Crazy" is de eerste release via Found Frequencies.

"Dankzij digitalisering makkelijker heft in eigen handen nemen"

Volgens Gert Keunen, docent popgeschiedenis en muziekindustrie, is het helemaal niet raar dat artiesten vaker een eigen label opstarten. "Dat hangt allemaal samen met de digitalisering van de muziek. Het heft in eigen handen nemen, wordt zo gemakkelijker. Je hebt de steun van de platenfirma minder nodig, waardoor je alles meer in handen hebt. Vroeger hadden artiesten vaak al een eigen label, dat dan nog onder een major (label) viel. Nu heb je eigenlijk alleen nog maar een aggregator nodig om alles op de streamingplatformen te plaatsen."

Toch staat Keunen ook sceptisch tegenover de digitalisering. "Meer mogelijkheden hebben, is niet hetzelfde als veel realiseren. Er staat veel te veel op het internet, waardoor je minder opvalt. Er is veel aandacht, maar die is vaak ook erg versnipperd. Marketeers zijn nu vooral intensief bezig met strategieën te bedenken die mensen het gevoel geven dat ze bijvoorbeeld op sociale media zelf dingen aan het ontdekken zijn terwijl dat in realiteit heel sterk gestuurd wordt."

Meest gelezen