Zo willen mobiliteitsexperts en bezorgde ouders Antwerps verkeer veilig maken
In Antwerpen heeft de samenwerking tussen onder meer mobiliteitsexpert professor Dirk Lauwers, de werkgroep Bezorgde Ouders, de Fietsersbond en de voetgangersbeweging tot een "mobiliteitspact" geleid dat moet bijdragen tot een veilige en slimme stadsmobiliteit. Het uitgangspunt is meer ruimte voor voetgangers en fietsers, een efficiënter openbaar vervoer en minder autobewegingen.
Het mobiliteitspact is een antwoord op de drie fietsers die in oktober op korte tijd in Antwerpen overleden na aanrijdingen. Het formuleert vijf ambities voor de stad. Verkeersveiligheid is de hoogste prioriteit in het plan, maar ook levenskwaliteit, bereikbaarheid, mobiliteit als een dienstverlening en een nieuwe balans op het vlak van mobiliteit staan hoog op de agenda.
De initiatiefnemers willen tegen het einde van de volgende legislatuur het aantal ernstige verkeersslachtoffers in de stad gehalveerd zien en het aantal slachtoffers onder fietsers en voetgangers moet met twee derde gedaald zijn. Voorts moeten er circulatieplannen komen voor alle districten. Nog slechts een derde van het aantal verplaatsingen mag met de eigen wagen gebeuren.
Het mobiliteitspact stelt een aantal concrete maatregelen voor. Zo zou de doorstroming van zwakke weggebruikers moeten voorgaan op die van het wegverkeer en moeten de zones 30 ook effectief zo worden ingericht en door de politie gehandhaafd. Elk jaar moeten er minstens tien zwarte kruispunten worden aangepakt, met een focus op verkeersveiligheid en een conflictvrije lichtenregeling. Er wordt ook veel aandacht gevestigd op participatie op districtsniveau.
Petitie
De initiatiefnemers hebben ook een petitie gelanceerd om hun oproep kracht bij te zetten, die door iedereen ondertekend kan worden.
Groen en sp.a reageren alvast enthousiast op het project en hopen op een brede steun over de partijgrenzen heen. "Dit mobiliteitspact bevat verschillende maatregelen die nodig zijn en die Antwerpen aankan, zoals de invoering van één circulatieplan op stadsniveau en concrete ambitieuze stappen om de noodzakelijke modal shift in gang te zetten", zegt Groen-gemeenteraadslid Freya Piryns. Ook Open Vld verwelkomt de "verrijking van het inhoudelijk debat", maar plaatst wel vraagtekens bij voorstellen zoals het belasten van bedrijven op basis van de parkeerplaatsen op hun domein.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
6
Parlementaire onderzoekscommissie stapt naar gerecht met mogelijke feiten van seksueel geweld “die misschien vandaag nog aan de gang zijn”
De parlementaire onderzoekscommissie naar seksueel misbruik in de kerk is zelf naar het gerecht gestapt over mogelijke feiten van seksueel geweld, die mogelijk zelfs vandaag nog aan de gang zijn. Dat is maandag gebleken bij de bespreking van het verslag van de onderzoekscommissie in de plenaire Kamer. -
PREMIUM
Controleer meer op snelheid en alcohol, maar zone 30? Nee, bedankt
De meeste Belgen willen niet weten van een veralgemeende zone 30. Tegelijk hebben ze geen bezwaar tegen meer controles op snelheid en alcohol. Nochtans geeft één op de tien toe zelf al eens dronken achter het stuur te kruipen. Dat zijn enkele van de opvallendste resultaten van de Nationale Verkeersonveiligheidsenquête van Vias. -
-
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
-
Twee minderjarigen geplaatst na slagen aan 16-jarige in Geraardsbergen: “Hij weigerde 100 euro te betalen in ruil voor bescherming”
De jeugdrechter in Oudenaarde heeft besloten om twee minderjarigen die verdacht worden van slagen aan een 16-jarige jongen in het Oost-Vlaamse Geraardsbergen, in een gesloten instelling te plaatsen. Volgens de vader van het slachtoffer had zijn zoon geweigerd om 100 euro te betalen aan een jeugdbende voor bescherming.Geraardsbergen -
PREMIUM24
De blunder van 1,6 miljoen euro: waarom de CEO van AB InBev zo fors moest inleveren op zijn loon
In de lijst van CEO’s van beursgenoteerde bedrijven die in 2023 het meest verdienden, staat Ilham Kadri, de CEO van Solvay/Syensqo, op kop na een premie van – hou u vast – 12 miljoen euro. Ook opvallend: de twee voorbije jaren was Michel Doukeris, topman van bierproducent AB InBev, de grootverdiener. Maar toen blunderde hij en dat liet zich voelen. Waarom moest hij 1,6 miljoen euro inleveren? -
PREMIUM
Geen enkele ‘zone 30’-boete in 1 op 3 politiezones
-
PREMIUM
Man verspreidt naaktfoto’s van ex op pornosites, fikse boete en celstraf met uitstel: “Hoezo geen wraakactie?”
Gent -
PREMIUM
De razzia op café die het leven heeft gekost aan vader en zijn vier zonen vlak voor Bevrijding. “Het was een vergissing”
Nét voor de Bevrijding vielen in een afgelegen Limburgs dorpje negen doden bij een razzia door de Duitsers en hun Vlaamse handlangers. Onder de slachtoffers een vader, Lambert Dirkx, en zijn vier zonen. Drie kwarteeuw lang was niet duidelijk waarom zij het doelwit waren. Na een zoektocht van tien jaar kon Timmie van Diepen, achterkleinzoon van één van de slachtoffers, de puzzelstukken samenleggen. “‘Mijn familie had er niets mee te maken’, zei mijn oma.”Molenbeersel -
Zes op de tien wil geen zone 30 in steden en nog altijd rijdt 30 procent te snel (al wil men wel meer controles)
Een derde van de Belgen lapt de snelheidslimieten weleens aan zijn laars. Dat zeggen ze in de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias. Meer dan 10 procent zegt nog te rijden na alcoholgebruik. Andere conclusies uit het onderzoek: 6 op 10 is geen voorstander van een zone 30 in het centrum van steden en de elektrische fiets is in drie jaar tijd dubbel zo populair geworden. -
PREMIUM17
Studenten eisen dat samenwerking met Israël direct stopt: kunnen Vlaamse universiteiten dit doen?
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Janssen
peter maas
Lorea Del Rio
Tom Faes
dominique castelein