Rijden op de pechstrook? Op de E17 zal het (soms) mogen

© DVH

Op de E17 tussen De Pinte en Zwijnaarde mogen automobilisten vanaf volgende maand in de richting van Antwerpen op bepaalde momenten op de pechstrook rijden. De werken die nodig zijn om dat veilig te laten gebeuren, starten maandag en zullen hinder veroorzaken.

Sander Luyten

Om files tegen te gaan, besliste de regering dat op drie plaatsen op snelwegen ‘spitsstroken’ bijkomen, zo ook op de E17 tussen De Pinte en Zwijnaarde in de richting van Antwerpen. Spitsstroken zijn aangepaste pechstroken die zijn afgebakend met dikke strepen van tien meter lang. Dankzij dynamische borden weten bestuurders op welk tijdstip ze op die stroken mogen rijden. Gewoonlijk is dat tussen 14 uur en 20 uur.

Hinder

De werken tussen De Pinte en Zwijnaarde starten volgende week maandag en gebeuren in vier fasen. Tussen 16 en 20 april worden de bestaande vluchthavens aangepast en worden extra vluchthavens aangelegd. Dat gebeurt vanop de pechstrook en zou volgens het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) weinig hinder mogen veroorzaken.

Meer hinder wordt verwacht tijdens de tweede fase, in het weekend van 20 april. “Het asfalt op de linker- en middenrijstrook wordt vernieuwd en er worden detectielussen aangebracht. Het verkeer kan slechts over twee versmalde rijstroken en er geldt een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur”, zegt AWV.

In een derde fase, van 23 tot en met 27 april wordt de wegmarkering aangebracht. Dat ­gebeurt ‘s nachts, waardoor de hinder zou moeten meevallen.

Afrit naar E40 dicht

De meeste verkeersproblemen worden verwacht tijdens de laatste fase, van 27 tot en met 30 april. “Dan wordt de rechterrijstrook en de pechstrook voorzien van nieuw asfalt en detectielussen en wordt de nodige wegmarkering aangebracht. Er zijn slechts twee versmalde rijstroken beschikbaar en de afrit naar de E40 in de richting van Brussel en Oostende gaat dat weekend dicht. Er wordt in een omleiding voorzien via de afrit van UZ Gent”, zegt AWV.

Afrit naar E40 dicht

De vier nieuwe spitsstroken kosten samen 64 miljoen euro. Onder andere verkeersexpert Willy Miermans (Universiteit Hasselt) is niet overtuigd van hun nut. “Het is slechts een tijdelijke oplossing en de extra capaciteit zet meer mensen aan om de wagen te nemen. Het is beter om meer Vlamingen naar het openbaar vervoer te leiden. Bovendien kunnen ongevallen op spitsstroken net een extra zware file veroorzaken. Er is immers geen pechstrook meer”, zei Miermans eerder tegen De Gentenaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen