De UGent gaat minder vliegen: trein en bus krijgen de voorkeur voor dienstreizen

Als medewerkers van de universiteit een dienstreis boeken, moeten ze de trein nemen en niet het vliegtuig als ze in minder dan zes uur op hun bestemming geraken. De UGent wil vliegtuigverkeer en dus de uitstoot van CO2 beperken. En de universiteit gaat de uitstoot van elke vliegtuigreis die toch wordt gemaakt compenseren.

De UGent nam eerder al maatregelen om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, zoals energiematigende ingrepen in de gebouwen. Nu wil ze ook een voorbeeld zijn op het vlak van duurzamer reizen. Naar schatting wordt bijna 15 procent van de totale CO2-uitstoot van de UGent veroorzaakt door dienstreizen.  Daarom is er nu een lijst van 80 bestemmingen waarvoor trein of bus het standaardvervoermiddel is. De meeste steden liggen in onze buurlanden.

Londen ligt op maar drie uur reizen van Gent

Er is een lijst van 60 "groene" steden, hiervoor zullen medewerkers geen vlucht meer mogen boeken. Deze steden zijn vanuit Gent met de bus of de trein in minder dan zes bereikbaar of de reistijd ernaartoe per trein is niet langer dan per vliegtuig (duur van vlucht plus twee uur, de standaardduur van de rit naar de luchthaven plus inchecktijd plus transfertijd). "Londen is zo'n bekende bestemming", zegt Jeroen Van Den Berghe van de UGent, "met het vliegtuig ben je vijf uur onderweg vanuit Gent, de treinrit duurt maar drie uur en is bovendien 75 euro goedkoper".

Oranje steden

Daarnaast is er nog een beperktere lijst van 20 "oranje" steden, waarnaar de reistijd per trein maximaal acht uur bedraagt. Bij een boeken van een reis naar die bestemmingen krijgen de UGent-medewerkers de trein of bus als voorkeursoptie te zien. Op die manier worden de duurzamere vervoersmiddelen als evidentie naar voren geschoven.

CO2-uitstoot wordt gecompenseerd

Daarnaast wordt de CO2-uitstoot van elke UGent-vliegtuigreis voortaan gecompenseerd. Hiervoor werkt de UGent samen met CO2-logic. De universiteit zal mee beslissen over de projecten die gefinancierd zullen worden. 

Meest gelezen