Facebook trekt belofte in: datamakelaars die uw persoonlijke info verzamelen toch niet verboden
Ondanks eerdere beloftes zal Facebook datamakelaars, die onze persoonlijke informatie verzamelen en verkopen aan adverteerders, dan toch niet van het sociale netwerk weren. In de plaats daarvan moeten adverteerders gebruikers in de toekomst informeren over de manier waarop ze hen benaderen met advertenties.
Eind maart kondigde Facebook aan dat datamakelaars voortaan geen toegang meer zouden krijgen tot het platform. Datamakelaars zijn firma's die persoonlijke informatie over consumenten verzamelen en die vervolgens verkopen aan marketing- en andere bedrijven.
Dat viel echter niet in goede aarde bij adverteerders die er meteen mee dreigden niet langer te willen betalen voor reclame op het sociale netwerk. Indien ze niet kunnen rekenen op de informatie van datamakelaars, wordt het immers moeilijker om potentiële klanten te bereiken, argumenteerden de adverteerders. Dat deelden drie bronnen die op de hoogte zijn van de beslissing mee aan Reuters.
Een woordvoerster van Facebook geeft nu toe dat Facebook inderdaad enkele dagen na de invoering van het verbod op datamakelaars al zijn standpunt herzag na "feedback van adverteerders". Bedrijven zullen in de toekomst nog steeds beroep kunnen doen op data die verzameld werd door derden, maar onder strengere voorwaarden.
Nieuwe regels
Vanaf 2 juli zullen Facebookadverteerders aan gebruikers moeten vertellen of ze een advertentie te zien krijgen omdat het bedrijf in kwestie een datamakelaar betaalde voor informatie die hen als een potentiële klant bestempelt.
Adverteerders die lijsten van mogelijke klanten aankopen van datamakelaars en deze opladen op Facebook zullen bovendien eerst moeten beloven dat de verkoper van de informatie de wettelijke toestemming heeft van de consument om die informatie door te spelen.
"Goed of slecht"
Volgens Facebook zullen de nieuwe maatregelen de transparantie voor de consument verhogen en vereisen ze meer aansprakelijkheid van adverteerders.
"We nemen geen standpunt in over de vraag of gegevens van derden inherent goed of slecht zijn", zegt Graham Mudd, directeur productmarketing bij Facebook. "We nemen een standpunt in over het belang van het recht om de gegevens te gebruiken en dat ze op een verantwoordelijke manier verzameld werden."
Imagoschade
Met de nieuwe maatregelen probeert Facebook de opgelopen reputatieschade ten gevolge van de privacyschandalen van de voorbije maanden te herstellen. Zo kwam eerder dit jaar aan het licht dat consultancybedrijf Cambridge Analytica de gegevens van 87 miljoen Facebookgebruikers had ingezameld en gebruikt zonder hun toestemming.
Het sociale netwerk bevindt zich in een moeilijke positie. Enerzijds willen gebruikers hun privacy beter beschermd zien, anderzijds willen adverteerders hen steeds gerichter kunnen benaderen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
-
6
Vier belangrijke internetkabels in Rode Zee mogelijk uitgeschakeld door Houthi’s
Houthi’s hebben in Jemen mogelijk vier belangrijke kabels uitgeschakeld voor internetverkeer tussen Europa en Azië. De Israëlische krant ‘The Jerusalem Post’ meldt dat na een onderzoek van ‘Globes’, een nieuwssite die is gericht op het bedrijfsleven. De rebellen, die steun krijgen van Iran, dreigden eerder al met zo'n sabotage. -
Fout in privacyinstellingen van Facebook treft 14 miljoen gebruikers
Door een programmeringsfout hebben miljoenen Facebookgebruikers hun berichten of foto’s gedeeld met een groter publiek dan ze dachten. Ondanks het feit dat hun privacyinstellingen op “enkel vrienden” stond, verschenen posts bij de gebruikers toch openbaar. De fout is vorige maand voorgekomen en intussen hersteld, laat Facebook weten. -
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
Foto’s, video’s of geluidsopnames op Facebook, Instagram of Threads die met artificiële intelligentie (AI) bewerkt of gemaakt zijn, zullen vanaf mei vaker gelabeld in plaats van verwijderd worden. Meta, de eigenaar van die platformen, past zijn moderatiebeleid aan. -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
-
Moederbedrijf Facebook stopt met betalen van Australische nieuwsmedia
Meta Platforms, het bedrijf achter onder meer Facebook en Instagram, stopt met het betalen voor nieuws van Australische mediabedrijven. Het bedrijf verklaarde dat het de Facebook News-tab in Australië zal schrappen en de deals met nieuwsuitgevers ter waarde van honderden miljoenen dollars niet zal verlengen. -
10
Illegale producten te koop op AliExpress? Europese Commissie opent onderzoek
Op de Chinese webwinkel AliExpress zijn mogelijk illegale producten te koop. Daarom opent de Europese Commissie een officieel onderzoek. Het zou gaan om namaakgeneesmiddelen, illegale voeding en dieetsupplementen die niet toegestaan zijn. Het is het derde onderzoek dat geopend wordt sinds de invoering van de Digital Services Act (DSA). -
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Vangossum
Yvan Lissens
Jef Denijs
Geert Jackers
Lieven Cleymans