Direct naar artikelinhoud
Consument

Grote verpakkingen zijn niet altijd voordeliger

Foto ter illustratie.Beeld iStock

Gezinsverpakkingen of maxipacks goedkoper? Dat blijkt niet altijd het geval, zo waarschuwt Test-Aankoop. Uit een steekproef die de consumentenorganisatie uitvoerde, blijkt dat individuele verpakkingen soms goedkoper uitvallen dan maxipacks.

Voor vier scheermesjes van Carrefour betaalt de klant 5,95 euro per stuk. Voor zes van dezelfde mesjes ligt de prijs hoger: 6,33 euro per stuk. Bij Cora kost 500 gram Thaise rijst 2,02 euro per kilogram. Voor een kilo betaalt u 2,47 euro. Een kilo roomboter van Everyday bij Colruyt kost 8,49 euro. Koopt u vier pakjes van 250 gram, dan betaalt u slechts 6,36 euro voor dezelfde hoeveelheid. Het zijn maar enkele vaststellingen die Test-Aankoop deed.

Dat is verrassend, omdat supermarkten ons in hun reclame vaak doen geloven dat grote verpakkingen goedkoper uitkomen. "Dat hebben we ook altijd blindelings geloofd", klinkt het bij Test-Aankoop. "Maar het is niet altijd waar."

"De enige manier om zeker te zijn dat je een voordelige prijs betaalt, is letten op de prijs per kilo, per liter of per stuk", waarschuwde Simon November van Test-Aankoop vanochtend in De inspecteur op Radio 2. "Winkels zijn verplicht om die informatie op het etiket te zetten."

Prijsverschil

Het prijsverschil is niet altijd bedoeld om consumenten bewust te misleiden, meent Test-Aankoop. Het kan verschillende oorzaken hebben. Zo worden de machines in fabrieken anders afgesteld voor producten met een ander formaat, wat extra kosten kan meebrengen. Ook de verpakking op zich moet betaald worden. 

Retailexpert Gino Van Ossel wijst ook op de groeiende concurrentie, waardoor supermarkten de prijzen laten zakken. "Dat gebeurt vooral bij de kleinere verpakkingen, want die worden het vaakst verkocht", zegt hij in Het Nieuwsblad

'De enige manier om zeker te zijn dat je een voordelige prijs betaalt, is letten op de prijs per kilo, per liter of per stuk'
Simon November, Test-Aankoop

Ook de opkomst van Nederlandse ketens als Albert Heijn en Kruidvat speelt hierbij een rol. "In Nederland zijn de verpakkingen minder groot dan hier", aldus Van Ossel. "Deze ketens kunnen daardoor uitpakken met lagere prijzen."