Volvo lanceert een nieuw merk met de mysterieuze naam 'M'
Volvo lanceert een nieuw merk: M. Het gaat hier echter niet om een nieuw automerk, maar om een mobiliteitsdienst.
Volgens de kenners in de autowereld kopen we binnenkort geen eigen auto meer, maar betalen we louter nog voor het gebruik ervan. Hetzij in een abonnementsformule die nog het meest vergelijkbaar is met het huren van een auto op lange termijn, hetzij in een autodeel-applicatie, oftewel carsharing.
Mobiliteit ondergaat ook volgens Volvo deze fundamentele verandering. En daarbij hoort ook een nieuwe, rechtstreekse relatie met de klant. Tegen 2025 wil Volvo zonder dealers en garages minstens 5 miljoen klanten bedienen. Een speciale app moet daarvoor gaan zorgen.
Met het submerk wil Volvo verder evolueren van een conventionele autofabrikant naar een direct aan de consument leverende dienstverlener. In het hoofdkantoor in de Zweedse hoofdstad Stockholm wordt al getest met de applicatie. Dit najaar hoopt het bedrijf een testversie van de app klaar te hebben, slechts maanden voor de lancering van het definitieve product.
Logischerwijs denkt Volvo aan een toekomst waarin de zelfrijdende deelauto anticipeert op de agenda en gewoonten van gebruikers. Als een gebruiker bijvoorbeeld dagelijks om zeven uur van zijn huis naar het station wil, staat er standaard een autonome Zweed voor de deur. Een groot voordeel van zo’n slim deelautosysteem is dat de vloot op basis van voorspellingen veel efficiënter ingezet kan worden. Volvo introduceert M eerst in Zweden en de VS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
-
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDanny Gielen
Raul Marqués da silva
Peter Nols
Jan Verstrepen
Caesar Lask