Direct naar artikelinhoud
Streaming

Google zet aanval in op Spotify en Apple Music

YouTube Music moet serieuze concurrent worden op streamingmarkt
Beeld REUTERS

Voor 10 euro per maand toegang tot een vrijwel onbeperkte bak met muziek die overal en altijd kan worden afgespeeld en een gratis variant met advertenties. Met YouTube Music gaat Google de strijd aan met Spotify en Apple Music.

Google is geen onbekende in de muziekindustrie en biedt al langer online muziek aan via het wat zieltogende Google Play Music en vooral met de populaire videos op YouTube. Maar met YouTube Music, dat vanaf woensdag ook in België beschikbaar is, is de rechtstreekse aanval op Spotify en Apple Music ingezet.

Op het eerste gezicht lijkt YouTube Music als twee druppels water op de dienst van de Zweden. In vormgeving, maar ook met het aanbieden van gepersonaliseerde lijsten die zich kunnen aanpassen op basis van locatie (bijvoorbeeld fitness) of tijdstip. Aanbieders proberen de muziekliefhebber aan zich te binden met radiostations, op maat gemaakte afspeellijsten en een database van tientallen miljoenen nummers waarin gegrasduind kan worden.

Het aanbod op YouTube Music biedt geen verrassingen: het is in grote lijnen hetzelfde als op al die andere diensten. Er was een tijd dat grote namen als Led Zeppelin, Taylor Swift, Prince of the Beatles schitterden door afwezigheid, maar inmiddels zijn conflicten een uitzondering.

Op de zoekterm 'hipsterliedje met fluitje' geeft YouTube Music keurig de suggestie 'Young Folks' van Peter, Bjorn and John
Ook videoclips bij nummers als 'God's Plan' (Drake) zullen op YouTube Music staan.Beeld RV Youtube

Video als troef

Interessanter zijn de zaken waarmee YouTube Music zich probeert te onderscheiden. Het opvallendst is de prominente toevoeging van video, waarmee YouTube Music een soort combinatie is van Spotify met het klassieke YouTube. Vanuit de app zijn zo ook livenummers af te spelen die op YouTube staan. Voorts gaat Google prat op zijn staat van dienst op het gebied van zoeken. Gebruikers kunnen niet alleen zoeken op artiest of titel van een song, maar ook op een tekstfragment of een omschrijving. Zo geeft YouTube Music keurig de suggestie 'Young Folks' van Peter, Bjorn and John op de zoekterm 'hipsterliedje met fluitje'.

Minstens zo belangrijk zijn de vooraf gefabriceerde afspeellijsten op basis van de persoonlijke muzieksmaak. Spotify heeft daarin de toon gezet. Zijn de algoritmes van Google om muziek te ontdekken beter? Dat is lastig te zeggen op basis van een test van een paar dagen met YouTube Music. De lijst Discover Weekly van Spotify is moeilijk te overtreffen en verrast nog steeds iedere week. Dat doet 'Jouw mixtape' van YouTube Music vooralsnog minder. Maar vermoedelijk moet het groeien op basis van het vertoonde luistergedrag.

Muziekindustrie wint

De komst van YouTube Music naar de streamingmarkt is een goede zaak voor de Belgische muziekindustrie. Hoewel YouTube in zijn eentje verantwoordelijk is voor twee keer zoveel geconsumeerde muziektijd als alle streamingdiensten bij elkaar, betaalt de dienst, volgens cijfers van de International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) artiesten veel minder uit dan diensten als Spotify en Apple Music. Artiesten en labels zouden op jaarbasis bijna 20 dollar (17 euro) per Spotify-gebruiker krijgen en slechts 1 dollar (0,85 euro) per YouTube-gebruiker.

In België zit er nog behoorlijk wat rek op de streamingmarkt en zijn de vooruitzichten voor YouTube Music rooskleurig

De lancering van een betalende dienst als YouTube Music moet daar verandering in brengen. Al heeft die daar wel eerst een behoorlijk marktaandeel voor nodig. Op de Belgische markt zijn de vooruitzichten wat dat betreft rooskleurig. De Belgian Entertainment Association (BEA), die de muzieksector vertegenwoordigt, wees er bij de voorstelling van de recentste jaarcijfers op dat er nog behoorlijk wat rek op de Belgische streamingmarkt zit. Streaming was bij ons in 2017 goed voor 33 procent van de markt. In Nederland is dat 55 procent, terwijl het in Zweden zelfs oploopt tot 90 procent.