Gemaakt van Lego-steentjes: Bugatti op ware grootte die echt kan rijden
Meer dan een miljoen Lego-blokjes werden gebruikt om deze Bugatti Chiron op ware grootte na te maken. Het mooie is dat alles werkt, van de motoren en snelheidsmeter tot en met de achterspoiler.
Lego biedt wel vaker reproducties van bekende automodellen aan in zijn kleine bouwblokjes. Van de Bugatti Chiron bestaat al een kleine Lego-variant. Maar een rijdende Bugatti op ware grootte was er nog niet. De 1.500 kilo wegende bouwkit komt voorlopig niet naar de speelgoedwinkel, want hij zou meer dan 90.000 euro moeten kosten.
Je kunt daadwerkelijk plaatsnemen in de sportwagen, maar een rit op hoge snelheid zit er niet in. Met zijn topsnelheid van 29 km/u word je zelfs door fietsers ingehaald. Toch is het fijn om te zien dat veiligheid boven alles gaat en dat de enige echte Chiron-testcoureur Andy Wallace tijdens het testen van het Lego-model gewoon zijn helm op had, zoals te zien is op deze video.
Het kunststof model is een prestige-project van Lego en bestaat uit meer dan een miljoen onderdelen in 339 vormen en formaten. Voor het project werden 58 soorten blokjes op maat gemaakt. Het ‘bewegende’ gedeelte werkt via 2.304 kleine Lego-elektromotoren, die samen iets meer dan 5,3 pk vermogen en een koppel (trekkracht) van 92 Nm ontwikkelen. De velgen zijn afkomstig van een echte Chiron.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
-
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
Wist je dat scheerschuim een prima poetsmiddel is? Het mag dan niet zo’n alledaags schoonmaakproduct zijn, dat maakt het zeker niet minder efficiënt. Dit wondermiddel is bij de meesten wel in huis te vinden, dus je kunt er meteen mee aan de slag: vtwonen.be vertelt welke plekjes je er allemaal mee onder handen neemt. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert Van Elst
imke de meester
Shinji Mikami
Deleted Deleted
Philippe Sansens