Werknemers van Brusselse bedrijven nemen minder vaak de auto
Werknemers van grote Brusselse bedrijven komen alsmaar minder vaak met de auto naar het werk. Het aandeel van de auto in het transport is de voorbije twaalf jaar met meer dan 10 procentpunten gedaald naar 34,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CdH) die De Tijd kon inkijken.
Brusselse bedrijven met meer dan honderd werknemers zijn wettelijk verplicht elke drie jaar een Bedrijfsvervoerplan (BVP) uit te werken. Naast een diagnose van haar huidige mobiliteitssituatie moet elke onderneming ook een actieplan voorstellen om het autogebruik terug te dringen. De verplichting rust op 550 vestigingen waar bijna 287.000 mensen werken, of 40 procent van de werkgelegenheid in Brussel.
Uit een analyse van de eerste 469 dossiers aan de vooravond van Autoloze Zondag blijkt, naast een verdere achteruitgang van de auto, dat de trein er het populairste transportmiddel van de werknemers blijft. De populariteit van trein, metro, tram en bus blijft ongeveer stabiel.
Enkel de fiets zet zijn groei traag maar gestaag voort. Vorig jaar reed 4,5 procent van de werknemers met de fiets naar zijn arbeidsplek.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Beervelde -
PREMIUM137
INTERVIEW. Oud-senator Vandenberghe legt uit waarom hij vindt dat hij recht heeft op pensioen hoger dan 7.813 euro
Zeven oud-senatoren — onder wie twee Vlamingen — vechten de plafonnering van hun pensioenen aan: dat bedraagt 7.813 euro bruto per maand. Hugo Vandenberghe (CD&V), één van die twee Vlamingen, vertelt bij ons waarom hij dat doet. “Dit is als een onteigening.” -
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
“Melissa, er is niks van jullie rechtvaardige belastingen in huis gekomen.” “Jawel Jos, maar het is hier Rusland of China niet, waar je alles op je eentje beslist.” Zet rood tegenover donkerrood aan de vooravond van 1 mei en je krijgt een kletterend gesprek tussen Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere en PVDA-fractieleider Jos D’Haese. Of ze ooit nationaal samen willen besturen? “Ik vraag mij vaak af of jullie wel wíllen besturen.” -
-
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
-
144
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Pinokkiotest: "Antwerpen is de op één na meest verkeersveilige stad van Vlaanderen"
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE4
Dit is hoe de inwoners van Sint-Martens-Latem Hans D. kennen: “Dertig jaar geleden heb ik nog mee gezocht naar Annie. Nu komt plots alles uit”
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
45
De Stem van Lode Vereeck: “Laat ons gewoon stoppen met de geldtransfers naar Wallonië”
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJack Dereder
Charles Petitjean
Marcel Vanderschoten
Gert Cauwenberg
wim rooyakkers