Gewaagd: met een Rolls-Royce het terrein in
Rolls-Royce is wel het laatste merk waarvan je een SUV zou verwachten. Toch is die er nu: de Cullinan. Kan dat eigenlijk wel, met een Rolls het terrein in?
Rolls-Royce koos de ongerepte natuur van de Rocky Mountains om zijn allereerste SUV aan de pers te presenteren. De vallei van Jackson Hole is een geliefde plek voor de superrijken der aarde. Bill Gates, Harrison Ford, Sandra Bullock en Kanye West hebben er een huis. Midden in de natuur, maar wel met toprestaurants en kunstgaleries binnen handbereik.
Naaldbossen, wilde rivieren en hoge bergtoppen kenmerken hier het landschap. Weinig asfalt, maar weer wel veel skipistes op drie-, vierduizend meter hoogte. Dus sturen we de nieuwe Rolls-Royce maar meteen daar naartoe. Supersteil omhoog gaat het, maar een beetje terreinauto heeft daar geen moeite mee. De Cullinan ook niet, zo blijkt. Dit is de eerste Rolls-Royce met vierwielaandrijving en ondanks zijn gewicht van bijna 2.700 kilo lijkt geen berg hem te hoog.
Intussen is er niks ingeleverd als het gaat om extreme luxe en comfort aan boord. De Rolls, die hier 415.225 euro kost, bevat het mooiste hout en het sjiekste leer, maar ook de nieuwste elektronica. De Cullinan bewijst wederom dat je tegenwoordig in een Rolls niet altijd achterin hoeft te zitten. Sinds BMW de scepter zwaait bij het merk, zijn de wegligging en besturing zo goed, dat de eigenaar ook zelf graag achter het stuur kruipt.
Het is wonderbaarlijk hoe de hoge carrosserie van de Cullinan niet tot overhellen neigt. Al even indrukwekkend is de stilte in het interieur. De 6,75 liter grote twin-turbo twaalfcilinder benzinemotor (563 pk), die de bestuurder verwent met veel kracht en souplesse, maakt nauwelijks geluid. Als je buiten staat, lijkt het alsof er een elektrische auto komt aanrijden.
Gezinsauto
Maar misschien nog wel het belangrijkste waarmee deze SUV zich onderscheidt, is zijn gebruiksvriendelijkheid. Voor het eerst in de geschiedenis blijkt Rolls-Royce ook een ‘gewone’ gezinsauto te kunnen maken. Met veel bagageruimte (560 - 1886 liter) én praktische oplossingen. Normaliter heeft een Rolls twee zitplaatsen op de achterbank, maar in de Cullinan is een volwaardige driezitsbank (de ‘Lounge Seat’) leverbaar. Bovendien is dit de eerste Rolls-Royce waarin je de bank – ook in delen - kan omklappen. De zitting schuift dan iets naar voren en zelfs de hoofdsteunen worden automatisch versteld, zodat de leuning plat kan liggen. Vervolgens blijft er – als zo vaak in auto’s – een hoogteverschil tussen de vloer in de bagageruimte en de omgeklapte stoelen. Maar Rolls-Royce lost dit heel slim op door elektrische hoogteverstelling van de laadvloer.
Het 114 jaar oude merk ging er altijd al prat op de beste auto ter wereld te willen maken. Is dit dan ook de beste SUV ter wereld? Nee, want perfectie bestaat niet. Zelfs niet bij Rolls-Royce. Zo lijken de ontwerpers een fout te hebben gemaakt door handhaving van de in tegenovergestelde draairichting openende zijportieren. In een gewone Rolls-Royce maken die het mogelijk een dame in avondjurk op een elegante manier te laten in- en stappen, dankzij de grote portieropening. De portieren zijn voorzien van elektromotoren, waardoor een druk op de knop volstaat om ze automatisch te laten openzwaaien. Maar bij deze SUV werken die elektromotoren niet op het moment dat de auto schuin staat, bijvoorbeeld op een berghelling. Omdat de elektromotoren het niet zouden trekken om ook in die situatie zo’n grote, zware deur te openen. Rest niets anders dan ze met de hand te openen en dat gaat erg zwaar en onhandig en doet afbreuk aan de verwennerij waar Rolls-Royce prat op gaat.
Iedereen wil een SUV, ook de superrijken
Enorme omvang
Nog een minpunt: ondanks dat de Cullinan dankzij de luchtvering met niveauregeling heel hoog op zijn wielen kan staan, spelen het zware gewicht en de enorme omvang (5,34 meter lang en 2,00 meter breed) hem parten bij de behendigheid in het terrein. Hij zakt hierdoor eerder weg in de modder en een Suzuki Jimny komt met zijn lage gewicht en compacte afmetingen waarschijnlijk verder in extreme situaties. Toegegeven, die zal de eigenaar van deze Rolls-Royce in de praktijk niet gauw opzoeken. Uit onderzoek van de fabrikant blijkt dat de klanten er vooral mee op onverharde wegen op hun landgoed zullen rijden en er hooguit een keer mee op wintersport zullen gaan.
Jammer, want de Cullinan kan zoveel meer. Bij deze kennismaking sturen we hem over stoffige zandwegen, dan weer door een rivierbedding, een modderig pad en over gemene keien. De Rolls geeft geen krimp en de luchtvering, met extra grote inhoud, zorgt ervoor dat de inzittenden zelfs in ruw terrein nog steeds in de watten worden gelegd. Magic Carpet Ride, noemt Rolls-Royce de complexe techniek die dit mogelijk maakt.
Gewaagd
Eigenlijk had niemand verwacht dat Rolls zich zou laten meeslepen in de trend, om niet te zeggen de hype, van de SUV’s. Ook CEO Torsten Müller-Ötvös niet, geeft hij onmiddellijk toe. “Maar onze klanten vroegen erom. Iedereen wil een SUV, ook de superrijken.” Het werd een gewaagd project, bekent hij. Want hoe maak je van een terreinauto een echte Rolls-Royce? De designers schetsten en boetseerden net zo lang tot er een SUV was gecreëerd die al bij de eerste aanblik het DNA van het prestigemerk vertoont. De lange motorkap, de platte, hoge neus met de indrukwekkende, glimmende spijlengrille: de Cullinan heeft het allemaal.
“Dit was het laatste wat ons merk nog miste”, legt de CEO uit. “Hiermee is ons modelportfolio compleet.” Nu ja, er staat nog één ding op zijn verlanglijst: elektrische aandrijving. “Die komt, na 2020. Het stille karakter en de grote trekkracht van een elektromotor zijn natuurlijk ideaal voor een Rolls-Royce. Maar wij maken grote, zware auto’s. Het is niet handig om daar ook nog eens een groot, zwaar batterijenpakket in te leggen. We wachten daarom nog heel even de ontwikkeling van nieuwe batterij-technologie af. Nog even geduld, graag.”
Andere naam
Rolls-Royce vindt de komst van de SUV zo bijzonder dat is afgeweken van de traditie van ‘spookachtige’ namen die de modellen van oudsher dragen. De Cullinan is de grootste ongeslepen diamant die ooit op aarde is gevonden. Hij werd in 1905 ontdekt in mijn van Cullinan, in Zuid-Afrika. De diamant werd later geslepen in Amsterdam en is deels verwerkt in de Britse kroonjuwelen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
Zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
PREMIUM
Jaguar bouwt de auto die Tesla had moeten bouwen
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Ferrari lanceert SUV in 2020
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEls Pauwels
Serge de saegher
Jurgen Van Den Bergh
Jan Verstrepen
Luc Snykers