Stoeltjescarrousel in Formule 1 gestopt met draaien: wie zit waar in 2019?
Formule 1Vijf nieuwe namen, acht positiewisselingen. De grid van de Formule 1 ziet er in 2019 heel anders uit dan dit jaar. Maar wie zijn die nieuwe gezichten en wie schuift een paar plekken op bij de startopstelling?
De titelkandidaten Lewis Hamilton, Sebastian Vettel en toch ook wel Max Verstappen zijn allemaal op hun eigen plekje blijven zetten. Daar is niets schokkends aan. Wel interessant zijn de plekken van de tweede coureurs. Bij Mercedes is de rolverdeling duidelijk: Hamilton is koning en Valtteri Bottas rijdt er voor joker bij. Bij Red Bull krijgt Verstappen niet meer de ervaren Daniel Ricciardo achter zich aan, maar de getalenteerde Pierre Gasly (22) van Toro Rosso, die Verstappen waarschijnlijk niet gelijk onder druk kan zetten.
Bij Ferrari lijkt het een ander verhaal te gaan worden. Sebastian Vettel is daar vooralsnog de absolute kopman, maar Charles Leclerc heeft in alle juniorklassen én afgelopen seizoen enorm veel indruk gemaakt. De Monegask wordt gezien als een toekomstig wereldkampioen en zal het Vettel vermoedelijk een stuk lastiger gaan maken dan Kimi Räikkönen. Vettel heeft in zijn carrière nooit de grootste tegenstand gehad van zijn teamgenoot, op 2014 na. Toen was Ricciardo bij Red Bull sterker en vertrok de viervoudig wereldkampioen prompt naar Ferrari.
Ricciardo heeft nu ook afscheid genomen van Red Bull. Na vijf jaar had de Australiër verandering nodig en koos hij voor Renault. Een fabrieksmerk met enorm diepe geldzakken. Qua prestaties zal Ricciardo een stap terug doen, maar de dadendrang bij Renault is gigantisch en mogelijk kunnen de Fransen in 2020 of 2021 wél meedoen om de wereldtitel. Het komende seizoen wordt door Ricciardo en teamgenoot Nico Hülkenberg dan ook gezien als een tussenjaar, waarin het de doelstelling is om best of the rest te worden.
Rookies
De Formule 2 wordt gezien als de opstapklasse voor de Formule 1 en dat maakt het komend seizoen helemaal waar. De nummers 1 tot en met 3 van dit jaar zijn in de koningsklasse van de autosport te bewonderen. George Russell (Williams), Lando Norris (McLaren) en Alexander Albon (Toro Rosso) hebben in de juniorklasse laten zien over veel talent te beschikken. Nu moeten ze het echter tonen in wagens die veel sneller zijn plus dat ze middenmoters zijn en ze strijden niet om de winst. Maar Russel en Norris worden geschaard in de categorie van Verstappen en Leclerc: toptalenten.
Oude bekenden
Naast een grote lading jonge honden, komen er ook twee oude bekenden terug in de Formule 1. Bij Toro Rosso stapt Daniil Kvyat in, nadat hij vorig seizoen door hetzelfde team nog buiten werd gewerkt. De 24-jarige Rus werd eerst gedegradeerd bij Red Bull ten faveure van Verstappen na enkele crashes en kon die teleurstelling niet goed verwerken bij Toro Rosso. Dit seizoen mocht hij als testcoureur opdraven bij Ferrari, maar dat bleef beperkt tot simulatorwerk.
Bij Williams keert Robert Kubica terug. De Pool is enorm geliefd bij de fans van de Formule 1 en stond bekend als één van de meest getalenteerde coureurs van de laatste jaren. De 33-jarige Kubica maakte in 2006 zijn debuut in de Formule 1 bij BMW en wist daarna twaalf keer op het podium te staan en één race te winnen. Aan zijn carrière leek op 6 februari 2011 met een harde klap een einde te komen. Tijdens een rallyrit crashte hij tegen een vangrail die vervolgens zijn wagen doorboorde. De Pool raakte een deel van zijn rechteronderarm kwijt, had meerdere breuken aan zijn elleboog, schouder en been en het leek er op dat hij nooit meer kon racen. Hij wist zich echter terug te vechten tot reservecoureur in de Formule 1 en nu dus zelfs vaste coureur bij Williams. Aan zijn kwaliteiten twijfelt niemand, maar is een Formule 1-wagen wel goed te besturen als je maar één goed functionerende arm hebt? Vooral op een circuit als Monaco lijkt de Pool in de problemen te kunnen komen.
Verder heeft Antonio Giovinazzi voor komend seizoen een vaste plek veroverd bij Sauber. De laatste keer dat er een Italiaan op de grid stond was in 2011 met Jarno Trulli en Vitantonio Liuzzi. Al reed Giovinazzi in 2017 ook twee grands prix toen hij mocht invallen voor Pascal Wehrlein. Van de Italiaan hoeven geen wonderen te worden verwacht. Zeker niet omdat hij de ervaren rot Kimi Räikkönen als teamgenoot heeft.
Andere wijzigingen
Buiten de nieuwkomers om zijn er ook een paar coureurs van plek veranderd. Carlos Sainz maakt bij Renault plaats voor Ricciardo en neemt op zijn beurt de plek over van zijn legendarische landgenoot Fernando Alonso bij McLaren. Bij Force India, al zal het team volgend jaar anders heten, komt Lance Stroll aan de hand van zijn vader binnen. Lawrence Stroll nam het team over en kocht daarmee een beter stoeltje voor zijn zoon, die het dit jaar nog moest doen met de brakke wagen van Williams. Een opvallend detail: Force India heeft de komst van Stroll junior nog niet bevestigd, maar er is niemand ter wereld die daar nog aan twijfelt.
Uitzwaaien
En van wie nemen we dan afscheid? Met Fernando Alonso is de grootste naam genoemd. De tweevoudig wereldkampioen en een van de beste coureurs aller tijden gaat volgend jaar een gooi doen naar de triple crown, de prestigieuze onofficiële titel voor de coureurs die de GP van Monaco, de 24 uur van Le Mans en de Indy500 hebben gewonnen. De Spanjaard kan de eerste twee al aanvinken, nu moet de Indy nog volgen. In zijn kielzog vertrekt ook Stoffel Vandoorne bij McLaren. De talentvolle Belg kreeg bij het team geen eerlijke kans en gaat het volgend jaar in de elektrische Formule E proberen. Daarnaast heeft hij een simulatorrol bij Mercedes.
Bij Mercedes vinden we volgend seizoen ook Esteban Ocon terug. De Fransman moest vertrekken bij Force India door de komst van Lance Stroll en heeft geen nieuwe plek kunnen vinden. Daarom is hij volgend seizoen testcoureur bij Mercedes, het team dat hem steunt.
Marcus Ericsson zwaaien we een beetje uit. De Zweed gaat volgend seizoen rijden in de IndyCar-series, maar blijft toch verbonden aan Sauber als derde coureur. Voor Sergey Sirotkin zit het Formule 1-verhaal er wel op. De Rus moest weg bij Williams. En daarmee blijft alleen nog het team van Haas over: ook volgend seizoen rijden Romain Grosjean en Kevin Magnussen voor de Amerikaanse renstal.
De grid:
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Ferrari: Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen, Pierre Gasly
Renault: Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Force India: Sergio Perez, Lance Stroll
Toro Rosso: Daniil Kvyat, Alexander Albon
Sauber: Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi
McLaren: Carlos Sainz, Lando Norris
Williams: Robert Kubica, George Russell
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
-
PREMIUM5
Waarom Max Verstappen straks misschien Arabisch moet leren
De machtsstrijd bij Red Bull is nog lang niet voorbij. Kan volgens sommigen nog helemaal ontploffen. Dat brengt andere teams op ideeën. Mercedes-baas Toto Wolff denkt dat hij drievoudig wereldkampioen Max Verstappen kan wegkapen. Of ‘dacht’, want hij is niet langer alleen. Blijkbaar zijn er ook Arabische kapers op de kust. En neen, daar steekt het op geen miljoen. -
Spa-Francorchamps eind juli, opener in Australië: dit is de volledige F1-kalender van 2025
Het Formule 1-seizoen van 2025 gaat niet van start in Bahrein, wel in Australië. In het laatste weekend van juli strijkt het circus neer in Spa-Francorchamps. -
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
7
“Hij is geen leugenaar”: Verstappen reageert voor het eerst op uitspraken van z’n vader en zegt niet te willen vertrekken (zolang de auto goed blijft)
“Hij is geen leugenaar.” In Jeddah heeft Max Verstappen gereageerd op de speculaties over de uitspraken van z’n vader Jos én zijn toekomst. Want de afgelopen dagen werden geruchten over een aanstaand vertrek bij Red Bull gevoed. Maar zolang hij in een goede auto rijdt, zegt de wereldkampioen geen reden te hebben om zijn contract niet uit te dienen. -
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Hij blijft met vertederende koppigheid bewijzen dat hij plaats in F1 niet verdient”: onze F1-watcher deelt twee buizen uit
-
PREMIUM
Net nu ze Red Bull het vuur aan de schenen leggen: waarom de sfeer bij Ferrari steeds grimmiger wordt
-
PREMIUM8
Waarom Red Bull met Adrian Newey (en niet Verstappen) de belangrijkste schakel in het succes verliest
De genadeloze machtsstrijd in het team van Max Verstappen heeft een eerste slachtoffer gemaakt: Red Bull zelf. Het verliest immers de belangrijkste schakel in het succes van het team. Maar wie is Adrian Newey eigenlijk, de man die kan zien “hoe de lucht over de auto stroomt.” En waarom is het niet zeker dat we hem volgend jaar in de F1 aan het werk zullen zien. Een portret. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
3
Opvallende wending in ruzie over fortuin van F1-legende Niki Lauda: weduwe wil plots geen 30 maar... 8 miljoen euro erfenis
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerrudi van dijck
Peter Thys
Marko Decandt
Tom Van Mechelen
Ineke Visser