Peter Van Aelst: "Zo een harde, negatieve campagne zijn we van N-VA niet gewoon"

De N-VA-campagne op sociale media over het migratiepact is ongewoon hard en negatief. Dat zegt Peter Van Aelst, docent Politieke Communicatie van de Universiteit van Antwerpen in "De wereld vandaag" op Radio 1.  

"Ik schrok wel even van de beelden, want het is niet vreemd hier een soort Vlaams Belang-campagne in te zien", zegt Van Aelst. "De slogans zijn heel krachtig, maar vooral de insinuatie van de beelden roept echt op dat migranten een gevaar zijn, dat we hen niet willen. Het is een heel negatieve, expliciete campagne en dat zijn we van een partij als N-VA niet gewoon."

"Het Vlaams Belang is al enkele weken heel actief op sociale media, vrij succesvol, en ik denk dat de N-VA daar de hete adem voelde en het gevoel had dat we nù duidelijkheid moeten brengen waar wij staan", aldus Van Aelst.

"Dit was een poging tot pre-campagne van de N-VA. Het is een belangrijk moment, want mensen vormen zich nu een opinie en de N-VA wou absoluut duidelijkheid creëren waarvoor zij staan. Het is een heel duidelijk standpunt, maar ik denk dat de campagne en de uitwerking ervan wat te ver ging, zoals een aantal N-VA'ers zelf aangeven. De neen tegen Marrakech moest binnen hun eigen stijl vallen, en het was bijna een Vlaams Belang-stijl. Vandaar ook dat de beelden zijn weggehaald.

Hoe het misgelopen is bij deze campagne is nog niet duidelijk. "Het is wel zo dat campagnes niet bedacht worden door de partij in zijn geheel. Op het moment dat er heel erg op de actualiteit wordt ingespeeld zoals nu is het een klein groepje mensen dat daarover beslist en mogelijk zijn een aantal andere mensen achteraf wel geschrokken van de precieze uitwerking ervan", legt Van Aelst uit.

Beluister hieronder het hele gesprek met Van Aelst in "De wereld vandaag":

Volg je ons al op Instagram?

Meest gelezen