Nederlandse experts: “Help, de Belgen verpesten ons milieu”

© Photo News

“Belgen ‘verpesten’ ons milieu”, zo kopt de Nederlandse krant De Telegraaf vandaag. Waarom? Belgen die over de grens in Nederland goedkoop diesel komen tanken maken het voor Nederland extra moeilijk om de klimaatdoelstellingen te halen, volgens Nederlandse experts.

jvh

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in Nederland corrigeerde onlangs de voorspellingen voor 2020. Ten opzichte van 2017 stoten auto’s in Nederland naar verwachting 1,6 megaton CO2 meer uit. Dat komt onder meer door de groeiende economie en toenemende import van onzuinige tweedehandsauto’s.

Duurdere diesel

Maar er is een derde factor: de forse verhoging van de accijnzen op diesel in ons land de laatste jaren. Dat zorgt ervoor dat Nederlanders niet meer in België diesel komen tanken, maar dat de situatie nu omgekeerd wordt: Belgen komen nu zelf massaal in Nederland tanken. Daardoor wordt er in Nederland meer diesel verkocht aan de pomp, en internationale regels schrijven voor dat de CO2-uitstoot van auto’s wordt berekend aan de hand van de omvang van de brandstofverkoop.

De uitstoot in Nederland neemt bij zo’n verkoopgolf dus officieel toe. Zelfs als de bestuurder na zijn tankbeurt direct rechtsomkeer maakt en zijn diesel dus vooral verbruikt in België. “Jarenlang was die situatie net gunstig voor de Nederlanders. Nu is het precies andersom”, zegt de Nederlandse onderzoeker Pieter Hammingh in De Telegraaf. “Het prijsverschil tussen België en Nederland wordt de komende jaren wel iets kleiner door de jaarlijkse indexering van onze accijnstarieven, maar diesel blijft bij ons alsnog goedkoper dan in België.”

Nog maximum 100 km per uur op snelwegen

Overigens is benzine nog steeds goedkoper in België, en komen de Nederlanders dus ook over de grens tanken. Die CO2-uitstoot zit dan weer in de Belgische cijfers, en zo zorgen onze noorderburen dus ook voor ‘vervuiling’ bij ons. Of het ene opweegt tegen het andere, is nog niet berekend.

Maar omdat de Nederlandse staat onlangs verplicht werd door een rechtbank om dringend de CO2-uitstoot te verminderen, kijken beleidsmakers nu naar andere maatregelen. Zo pleiten sommige partijen om de maximumsnelheid op de snelwegen terug te brengen van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur. Waardoor we voortaan dus in Nederland trager in plaats van sneller mogen rijden dan bij ons.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen