Direct naar artikelinhoud
Vervoer

Schoon, makkelijk en goedkoop: FlixBus groeit pijlsnel

Een personeelslid van FlixBus checkt de tickets, die kunnen makkelijk via de app gekocht worden.Beeld Thomas Sweertvaegher

De bus nemen om op reis te gaan? Het is weer hip. Het Duitse FlixBus, dat door deskundigen wordt vergeleken met Uber, wordt steeds populairder. In een jaar tijd is het aantal Belgische passagiers van 1,3 miljoen naar 2 miljoen gestegen.

en

Reizen met de bus? Is dat niet iets voor een Okra-uitstap naar Oostakker? Toegegeven, busreizen hebben niet meteen een jong of hip imago. Dat komt door een verleden dat stond voor vieze bussen met dito toiletten en nog viezere stopplaatsen op donkere parkings.

Dat imago staat loodrecht tegenover dat wat FlixBus nastreeft. De van oorsprong Duitse groep is jong, goedkoop, groen en innovatief. Boeken gaat vlot online, of via apps als Apple Pay en Google Pay. Annuleren of omboeken kan tot vijftien minuten voor vertrek. Bij vertraging worden de passagiers per sms en via de FlixBus-app geïnformeerd. Aan boord hebben de comfortabele touringcars wifi en zijn voorzien van een usb-verbinding of stopcontact bij elke stoel.

Drie jaar is FlixBus nu actief in ons land en de groei is indrukwekkend. In 2017 zijn in totaal 1,3 miljoen passagiers per bus van en naar België gereisd. Voor 2018 werd een groei naar meer dan twee miljoen passagiers ingecalculeerd. “Op dit moment bedienen we 20 haltes in België”, zegt Rosa Donat van FlixBus Benelux. “Wat de passagiers betreft communiceren we dit jaar niet per regio, maar ik kan wel zeggen dat we algemeen in de Benelux voldoen aan onze verwachtingen.” 

Die verwachtingen waren 3,5 miljoen voor Nederland (een verdubbeling) en 2 miljoen in België. De populairste bestemmingen vanuit ons land zijn Amsterdam, Parijs, Rijsel, Londen en Rotterdam. Ook Brussel zit in de top 10. Want hoewel het voornamelijk mikt op internationale verbindingen, is FlixBus sinds vorig jaar ook in ons land gestart met binnenlands vervoer. Zo zijn tien Belgische steden, waaronder Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge, maar ook steden zoals Luik, Oostende en Hasselt, dagelijks met elkaar verbonden. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 3,99 euro.

Busbedrijf zonder bussen

FlixBus exploiteert het grootste busnetwerk van Europa met 350.000 dagelijkse verbindingen en is actief in meer dan 29 landen. Het heeft inmiddels ook voet aan de grond gezet in de Verenigde Staten. Ironisch genoeg heeft FlixMobility, het moederbedrijf achter de groene bussen, zelf geen enkele bus. Correctie, ze hebben er eentje, maar die staat gewoon stil in Berlijn. Als stilzwijgend relict van een nieuw businessmodel. De bus was nodig zodat het bedrijf zijn vervoersvergunning kon krijgen in Duitsland. Alle FlixBus-ritten worden door zelfstandige bedrijven uitgevoerd. FlixMobility verkoopt de ritten en houdt 26 procent van de ritprijs.

Die formule slaat aan: verschillende busbedrijven, veelal familiebedrijven, gingen in zee met FlixBus. In ons land wordt samengewerkt met zeven busbedrijven. Daarvan is Staf Cars uit Lommel de grootste en eerste ‘onderaannemer’. “Met 28 bussen is FlixBus onze grootste klant”, zegt operationeel directeur Rob Vereggen. “En er komen nog bussen bij, want de groei is enorm.” Volgens Vereggen boort FlixBus een nieuw publiek aan. “Jongeren en mensen die vroeger niet meteen de mogelijkheid hadden om op reis te gaan. Het is een innovatief concept waar de buswereld zelf niet aan gedacht heeft.” De samenwerking loopt prima, zegt Vereggen, ook al stelt FlixBus strenge eisen op het vlak van veiligheid en rij- en rusttijden. “En de bussen zijn schoon, je mag gerust achter een bus gaan staan en diep ademhalen.”

‘We hebben een traditioneel transportmiddel hip gemaakt’
Rosa DonatFlixBus Benelux

Hij snijdt wel een belangrijk thema aan. Want de passagiers zien de bus als alternatief voor de duurdere trein of vervuilende vliegtuigen. “Op een afstand van 300 tot 400 kilometer zijn we het best”, zegt Donat. “Als je verder reist, duurt een busreis vergeleken met het vliegtuig iets te lang.” FlixBus biedt ook veel nachtritten aan. Goed voor wie erin slaagt in te dommelen, en zo vrij goedkoop en monter op zijn bestemming aankomt. “Op dit moment zijn ruim 75 procent van de Belgische FlixBus-klanten jonger dan 35 jaar”, zegt Donat. “We hebben een traditioneel transportmiddel hip gemaakt.” 

Zij vertrekken in Brussel met de FlixBus

Roy De Prins (21) reist naar Rijsel

“Ik ga mijn vriendin bezoeken in Rijsel dit weekend. Het is de eerste keer dat ik een FlixBus neem, maar voor maar 4,99 euro ga ik niet klagen. De trein die ik van Temse naar hier nam, was al duurder dan mijn busticket.

“Mocht ik een auto hebben, zou ik die wel nemen. Ik ben vandaag om 13 uur vertrokken in Temse en zal pas rond 17 uur in Rijsel zijn. Met de auto zou me dat maar een uurtje kosten. Al blijft 4,99 euro natuurlijk goedkoper dan die autorit.”

Victor Quatrevieux (24) reist naar Nantes

“Ik ben net een jaar naar Australië geweest. Nu ik terug in Nantes woon, wil ik ook goedkoop blijven reizen in Europa. Ik heb de laatste maand al vier keer een FlixBus genomen, vooral binnen Frankrijk. Nu was ik een paar weken op bezoek bij een vriendin in Brussel. Mijn rit naar Nantes kost me 25 euro.

“Je treft me op een slechte dag, want ik wacht hier al acht uur op mijn bus. Vanochtend reed mijn bus naar Parijs door technische problemen plots niet meer, dus moest ik hier wat rondhangen. Ik hoop dat de volgende bus snel komt. Normaal ben ik wel tevreden met de service. Je hebt wifi onderweg en de bussen zijn comfortabel.”

Marie Vogt (22) en Mikos Poropat (25) reizen naar Parijs

“Mijn vriend is op bezoek uit Stuttgart, want ik loop een paar maanden stage in Leuven. We gaan dit weekend samen naar Parijs. De bus kost ons maar 10 euro per persoon, met de Thalys zouden we elk 50 euro moeten betalen.

“Ik heb al een paar keer de FlixBus genomen in Duitsland, maar de reistijden lopen soms uit. Een trein vind ik nog altijd gemakkelijker. In Duitsland woon ik in Hamburg. Als ik de bus zou nemen naar Mikos in Stuttgart duurt dat soms 14 uur, met overstap. Nu doen we het enkel voor de prijs.”