Direct naar artikelinhoud

Belgische mijnenveger Narcis controleert mee wapenembargo

Nadat België al zes F-16’s heeft ingezet voor de operatie in Libië, wordt nu ook de mijnenveger Narcis ingeschakeld. Het schip moet in de Middellandse Zee het afgekondigde wapenembargo te controleren.

Het Belgische schip met 45-koppige bemanning bevond zich reeds in de Middellandse Zee in het kader van de NAVO-missie ‘Active Endeavour’ die speurt naar terroristische activiteiten. Sinds gisteren 19 uur werd de Narcis echter toegevoegd aan de nieuwe NAVO-missie ‘Unified Protector’, die het VN-wapenembargo tegen Libië moet afdwingen. Het commando opereert vanuit het Italiaanse Napels en beschikt intussen over minstens zeventien schepen. De Narcis moet mee alle maritieme activiteiten in het gebied in kaart brengen, maar zal bij eventuele incidenten niet zelf interveniëren. Dat gebeurt door speciale eenheden vanop andere schepen. België stuurt zelf geen dergelijk ‘boarding team’ aangezien de Narcis daarvoor geen accommodatie aan boord heeft.

Het Belgische leger gaf gisteren meer uitleg bij de taken die de Belgische F-16’s onder de naam ‘Operation Freedom Falcon’ op zich nemen. In de praktijk gaat het om zes toestellen waarvan er twee in reserve worden gehouden en waarvoor acht piloten beschikbaar zijn. De vluchten worden per vier of per twee uitgevoerd. Ook gisteren stegen de Belgische piloten op voor een patrouillevlucht. Dat gebeurt nog steeds vanop de basis in het Griekse Araxos, waar de F-16’s gestationeerd waren voor trainingsdoeleinden. Een verhuizing naar een basis dichter bij Libië werd overwogen, maar allicht wordt dat plan afgeblazen. “De Grieken tonen zich zeer flexibel en een aantal operationale problemen raakt stilaan opgelost. Overigens zijn heel wat andere basissen al volzet”, zegt luitenant-kolonel vlieger Patrick Goossens.

De opdracht bestaat er nog steeds in het vliegverbod in de no-flyzone te controleren en de burgerbevolking te beschermen. Dat gebeurt in de eerste plaats door middel van lucht-luchtmissies waarbij de F-16’s eventuele vijandige vliegtuigen moeten onderscheppen en tot landen dwingen. Als dat niet lukt, mogen ze neergehaald worden. Ook lucht-oppervlaktemissies zijn toegelaten binnen een gelimiteerd kader. Dan gaat het om het uitschakelen van luchtafweersystemen of het bestoken van grondtroepen die een directe bedreiging vormen voor de burgerbevolking. De F-16’s kunnen echter geen specifieke bombardementen uitvoeren op doelwitten die niet onmiddellijk een bedreiging voor de burgerbevolking vormen.

Het commando gebeurt vanuit de NAVO-basis in Rammstein. Dat er nog steeds geen duidelijkheid is over wie de coördinatie van de hele operatie opzich neemt, is volgens de militaire staf niet meteen een probleem. “In Rammstein wordt gewerkt met de bestaande NAVO-commandostructuur. Het gaat echter om een gestandaardiseerde communicatieketen. De piloot voelt in de cockpit de onenigheid op politiek vlak dus niet”, aldus Goossens.

Goossens geeft wel toe dat de luchtmacht met de missie in Libië aan de grenzen van haar capaciteiten zit. “Er is de missie in Afghanistan en er zijn de permanenties op Kleine Brogel, waar 24 uur op 24, 7 dagen op 7 twee F-16’s binnen de 15 minuten moeten kunnen opstijgen. We zitten dus rond ons ambitieniveau.”