Direct naar artikelinhoud

Apple denkt aan bod Britse voetbalrechten

Apple overweegt om een bod uit te brengen op de Britse voetbalrechten. Dat schrijft de Britse krant Daily Mail. Apple zelf gaf geen commentaar bij het nieuws.

De uitzendrechten voor de live-wedstrijden van de Premier League zitten momenteel voor het grootste deel bij BSkyB, dat daarvoor iets meer dan 1,9 miljard euro voor betaalde. Andere rechtenhouders van kleinere pakketten zijn onder meer BBC, ESPN en Yahoo, dat de rechten heeft op de online clips.

Het huidige contract loopt midden 2013 af, maar de Premier League is nu al bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe contract. De tender daarvoor moet er tegen het einde van het huidige voetbalseizoen al liggen.

BSkyB zal volgens de Daily Mail wellicht grote concurrentie krijgen van Apple. De krant, die geen bronnen citeert, zegt dat Apple een bod op de rechten overweegt omdat het Britse voetbal als een manier om met Apple TV voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië. Met die settopbox, die ook in België te koop is, kan je films en series kopen via iTunes. Alleen is dat aanbod nog niet veel soeps, waardoor Apple TV geen succes is. Bovendien lanceert Apple eind dit jaar wellicht een eigen tv-toestel. Om die aan de man te krijgen, zouden de voetbalrechten ook welkom zijn.

Daarnaast zou Apple via de voetbalrechten ook hopen om meer iPads te verkopen. Met de tablets zou je dan immers ook naar het voetbal kunnen kijken.

Volgens de Daily Mail zou Apple niet het enige technologiebedrijf zijn dat al zijn oog liet vallen op het Brits voetbal. De krant verwacht ook dat Google zijn opwachting zal maken. Youtube, dat eigendom is van Google, kocht eerder al de internetrechten van de Indiase cricketcompetitie. Ook Al-Jazeera ten slotte wordt als kandidaat genoemd.

Of het bericht klopt, is onduidelijk. Apple zelf wou geen commentaar geven. De gespecialiseerde website paidContent.org acht het echter weinig waarschijnlijk dat Apple of Google in de dans zullen springen. Niet alleen zijn de voetbalrechten extreem duur, belangrijker is dat Apple en Google zich vooral toeleggen op het distribueren van content. Zelf eigenaar worden van uitzendrechten, gebeurt tot nu toe heel zelden. (JDB)

De uitzendrechten voor de live-wedstrijden van de Premier League zitten momenteel voor het grootste deel bij BSkyB, dat daarvoor iets meer dan 1,9 miljard euro voor betaalde. Andere rechtenhouders van kleinere pakketten zijn onder meer BBC, ESPN en Yahoo, dat de rechten heeft op de online clips.

Het huidige contract loopt midden 2013 af, maar de Premier League is nu al bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe contract. De tender daarvoor moet er tegen het einde van het huidige voetbalseizoen al liggen.

BSkyB zal volgens de Daily Mail wellicht grote concurrentie krijgen van Apple. De krant, die geen bronnen citeert, zegt dat Apple een bod op de rechten overweegt omdat het Britse voetbal als een manier om met Apple TV voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië. Met die settopbox, die ook in België te koop is, kan je films en series kopen via iTunes. Alleen is dat aanbod nog niet veel soeps, waardoor Apple TV geen succes is. Bovendien lanceert Apple eind dit jaar wellicht een eigen tv-toestel. Om die aan de man te krijgen, zouden de voetbalrechten ook welkom zijn.

Daarnaast zou Apple via de voetbalrechten ook hopen om meer iPads te verkopen. Met de tablets zou je dan immers ook naar het voetbal kunnen kijken.

Volgens de Daily Mail zou Apple niet het enige technologiebedrijf zijn dat al zijn oog liet vallen op het Brits voetbal. De krant verwacht ook dat Google zijn opwachting zal maken. Youtube, dat eigendom is van Google, kocht eerder al de internetrechten van de Indiase cricketcompetitie. Ook Al-Jazeera ten slotte wordt als kandidaat genoemd.

Of het bericht klopt, is onduidelijk. Apple zelf wou geen commentaar geven. De gespecialiseerde website paidContent.org acht het echter weinig waarschijnlijk dat Apple of Google in de dans zullen springen. Niet alleen zijn de voetbalrechten extreem duur, belangrijker is dat Apple en Google zich vooral toeleggen op het distribueren van content. Zelf eigenaar worden van uitzendrechten, gebeurt tot nu toe heel zelden.