Direct naar artikelinhoud

Buiklanding in Brussel

De Brusselse regering wil pas over twee maanden starten met boetes te innen voor te luide vliegtuigen. Voor dit uitstel, dat gisteravond laat bekend werd, had Vlaams minister-president Geert Bourgeois het dossier een 'institutionele atoombom' genoemd.

De Brusselse regering voerde gisteren de druk heel erg op door aan te kondigen dat ze afgelopen nacht om 24 uur al zou starten met de boetes. Naast Bourgeois reageerde ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verbolgen.

Na een hele dag hoogspanning kwam 's avonds laat dan toch de toegeving van Brussel om pas binnen twee maanden te beginnen de geaccumuleerde boetes effectief te innen, tenzij er voor die tijd een oplossing komt. Daarmee komt Brussel tegemoet aan de Vlaamse eis om nog eens zestig dagen uitstel in te lassen in verband met dit heikele dossier. Vooral Open Vld zette via minister Guy Vanhengel druk op de Brusselse regering.

Voor de tweede keer sinds januari had Vlaanderen gisteren namelijk een belangenconflict ingeroepen, dat de situatie automatisch zestig dagen bevriest. Brussels minister-president Rudy Vervoort (PS) en minister voor Leefmilieu Céline Fremault (cdH) reageerden daarop dat ze meteen met de boetes zouden starten omdat ze het tweede Vlaamse belangenconflict 'een aanfluiting van de rechtsstaat' vinden.

De Brusselse regering meende dat de Vlaamse regering geen belangenconflict mag inroepen omdat ze dit al eerder deed. Een en dezelfde regering mag volgens de wet geen twee zulke procedures over dezelfde materie starten. Vlaanderen legde dit argument naast zich neer, omdat ze de eerste keer een conflict inriep via het Vlaamse Gewest, en de tweede keer via de Vlaamse Gemeenschap. Daarenboven, redeneert bevoegd minister Ben Weyts (N-VA), dienden de Franstaligen ten tijde van B-H-V het ene na het andere belangenconflict in, waardoor de splitsing telkens op de lange baan kwam.

Klotedossier

Het conflict zorgt voor heel wat onzekerheid op de luchthaven. De lagekostenmaatschappij Ryanair stelde meteen al zijn vluchten op Brussels Airport uit tot zeven uur. In totaal kunnen er op jaarbasis 7.000 vluchten boetes oplopen. Het grootste probleem zijn de vluchten tussen zes en zeven uur.

Hoe in de uren daarop de druk precies van de ketel is gehaald, was gisterenavond onduidelijk en geen enkele minister was nog bereikbaar voor commentaar. Hoe dan ook staan de Brusselse en de Vlaamse regering hier onverzoenlijk tegenover elkaar in een communautair 'klotedossier', zoals Bert Anciaux het ooit noemde.

Morgen roept premier Charles Michel (MR) al zeker het Overlegcomité samen, waarin alle regeringen zetelen. Daar zal het belangenconflict van de Vlaamse regering op de agenda staan. In de Wetstraat 16 wordt alvast gehoopt dat het nieuwe Overlegcomité de zaken wat zal kunnen rationaliseren en objectiveren.

Voor de premier zijn deze geluidsnormen een absoluut erg zware dobber omdat hij voor niemand goed kan doen. Zowel hij, zijn regering als zijn partij kan hierdoor zware averij oplopen. In zijn regering zit hij met N-VA, die zich redelijk onverzettelijk zal tonen in dit communautair geladen dossier. Uit principe, maar evenzeer omdat twee Vlaams-nationalisten er het gezicht van zijn: minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Die eerste noemde het gedrag van de Brusselse regering in Terzake gisterenavond 'een institutionele atoombom'. "Op die manier is het zeer moeilijk om tot een redelijk akkoord te komen," voegde hij er nog aan toe. Na de dubbele boemerang van Siegfried Bracke (N-VA) willen de Vlaams-nationalisten duidelijk niet nog eens hun achterban teleurstellen.

De Franstalige liberalen kunnen door dit dossier de gemeenteraadsverkiezingen in Brussel en omstreken dan weer flink verliezen, en dat speelt bij de Waals-Brabantse premier uiteraard ook constant door het achterhoofd. cdH mispakte zich in de vorige legislatuur aan de nachtvluchten, en betaalde daarvoor de prijs bij de verkiezingen. Die afgang wil Fremault nu duidelijk goedmaken, en daar kan MR het gelag voor betalen.