Direct naar artikelinhoud

Adidas-heerschappij op EK voetbal blijft duren

Adidas blijft het Europese voetbal regeren. Met Spanje levert het Duitse sportmerk alweer een Europese kampioen af. Het is van het mirakeljaar 1992 geleden dat een niet-Adidas team won.

Euro 1992 was in veel opzichten opmerkelijk. De uiteindelijke kampioen werd Denemarken, terwijl het team zich eigenlijk niet gekwalificeerd had voor de eindronde. De Denen vervingen de Joegoslaven, die door de oorlog in hun land thuisbleven. Maar 1992 was nog in een ander opzicht uitzonderlijk: het is het allerlaatste kampioenschap dat niet door een Adidas-team werd gewonnen. De Denen werden toen immers gekleed door Hummel.

En dat is wel degelijk van belang. Zeker sedert er sinds eind de jaren negentig, met de intrede van het Amerikaanse Nike ('s werelds grootste sportmerk) in het voetbal, een steeds hardere strijd wordt gevoerd om de sponsorcontracten van voetbalteams.

Die strijd is ondertussengeëvolueerd tot een tweestrijd tussen Nike en adidas. De enige twee kleine uitdagers zijn het Engelse Umbro en het Duitse Puma .

Die vier merken waren op het voorbije EK de enige merken die op de shirtjes prijkten. In de halve finales bleven enkel Adidas (Duitsland en Spanje), Puma (Italië) en Nike (Portugal) over.

Om aan te tonen hoe belangrijk een overwinning is voor het sponsorende merk: toen Portugal in de halve finale werd uitgeschakeld door Spanje, dook het aandeel van Nike bijna 10 procent naar beneden. Nike had grof ingezet op het uitpakken met Portugal-boegbeeld Cristiano Ronaldo en dat geld zou nu niet maximaal renderen.

Met Italië was Puma de laatste die Adidas nog van de titel kon houden. Door de 4-0-nederlaag van de Spanjaarden in de finaleblijft het merk met de drie strepen het voetbal regeren.

"Het winnen van een Europese titel is ontzettend belangrijk voor het merkimago in Azië", aldus analisten. Azië is vandaag de absolute groeimarkt in voetbal.

Met de overwinning van Spanje kan Adidas zijn al dominante positie in de sport (het merk heeft een marktaandeel van circa 38 procent) alleen maar versterken.