Direct naar artikelinhoud

Gentse politie pakt 'taxioorlog' aan

De Gentse taxisector kreunt onder een negatief imago: geweld, vetes en straffeloosheid lijken de norm. Daarom drijft de politie de controles op. 'Wij zijn geen crapuul. Gent is nog altijd Chicago niet', weerleggen de chauffeurs.

"Het crapuul heeft voorrang op de rest en wij zijn dat beu. We hopen dat de politie eindelijk iets onderneemt. Wie zich misdraagt, moet zijn bestuurdersbadge verliezen." Aan het woord is een zelfstandig taxichauffeur die zich al jaren ergert aan de cowboys in zijn sector. Hij wil niet met zijn naam in de krant. "Ik moet op mijn hoede zijn. Vanmorgen ben ik nog bedreigd door zes collega's. Ze slaan elkaar bijna de kop in voor een rit van 8 euro. Twintig chauffeurs verzieken de boel. Maar er is zeker geen taxioorlog aan de gang. Wel is er een gebrek aan beleid."

Ook Koen Van Cauwenberge, zaakvoerder van V-Tax, het grootste taxibedrijf van Gent, wil het woord 'taxioorlog' niet in de mond nemen. "Onze chauffeurs worden soms wel bespuwd. Er is sprake van intimidatie. Ik zeg altijd dat ze klacht moeten neerleggen. Enkele zelfstandige chauffeurs terroriseren de rest."

"Het is effectief zo dat diverse taxibedrijven en -chauffeurs zeer veel ruzie maken onder elkaar", erkent Manuel Mugica Gonzalez, woordvoerder van de Gentse politie. "Er zijn regelmatig woordenwisselingen en gevechten. Op 24 december ging een Oekraïense chauffeur nog op de vuist met twee Armeense broers."

Vorige week werd een Tsjetsjeense man in het hoofd geschoten aan het Citadelpark. Volgens Het Laatste Nieuws ging het opnieuw om een taxichauffeur. "Dat klopt niet. Mijn broer volgt wel een opleiding, maar hij is in zijn privéleven slachtoffer geworden van een schietpartij", weerlegt Rouslan Daoudov, die zelf rijdt voor CR Taxi. "Dit heeft niets te maken met de taxiwereld. Het is niet eerlijk dat ons bedrijf nu 'Crapuul Taxi' wordt genoemd. Ik doe mijn job graag en ja, mijn papieren zijn in orde."

"Het is hier Chicago niet", zegt een andere chauffeur van CR Taxi. "Ik heb enkele maanden in Brussel gereden en dat is nog iets anders. Hier in Gent geeft iedereen elkaar 's ochtends een hand. Wij zijn geen crapuul. Ik wil gerust mijn strafblad tonen: dat is blanco. Net als dat van mijn collega's."

De mannen van CR Taxi erkennen wel dat de veroordeelde Rodney S. enkele maanden chauffeur in opleiding was. "Maar onze bazen waren niet op de hoogte van zijn strafblad. En nu weet niemand nog waar hij uithangt."

Alle chauffeurs aan de standplaats bij station Gent-Sint-Pieters zijn het erover eens dat meer controles welkom zijn. "Nu gebeurt dat te weinig. In drie jaar tijd heb ik misschien één keer controle gehad. Dan weet je dat het niet moeilijk is om zonder badge rond te rijden", meesmuilt zelfstandig chauffeur Didier.

"Momenteel gebeuren de controles niet echt gestructureerd", zegt Mugica Gonzalez. "Er staat wel een nieuw taxireglement op stapel. Dat wordt waarschijnlijk in februari goedgekeurd door de gemeenteraad. Er komt een halfjaarlijkse screening van de taxichauffeurs en het is de bedoeling om regelmatig controleacties te houden in samenwerking met de FODs Economische Zaken en Financiën."

"In onze sector is het bijna onmogelijk om clandestien te werken", werpt Martin Van de Walle van de Gentse Taxi Service op. "Politiecontroles gebeuren nu al zeer frequent. We vragen enkel dat ze eerlijk en correct verlopen en dat iederéén gecontroleerd wordt. Je moet ook opletten dat we niet het imago krijgen van een sector die per definitie niet in orde is. Want dat klopt niet."