Direct naar artikelinhoud

'Alleen ondertunneling maakt luchthaven Deurne leefbaar'

De luchthaven van Deurne moet worden ondertunneld. Alleen dan kan ze rendabel en veiliger worden gemaakt. Dat stelt consultant Ernst & Young vast in een rapport dat het schreef in opdracht van de Vlaamse regering. Binnen die regering kan de discussie over het nut van een investering van 50 miljoen euro weer losbarsten. Ecologische en economische belangen staan weer lijnrecht tegenover elkaar.

Antwerpen / Brussel

Eigen berichtgeving

Enkele maanden geleden wees de Vlaamse regering het management- en consultantbedrijf Ernst & Young aan om de luchthaven van Deurne te gaan uitbaten. Toen de Amerikaanse multinational neerstreek in Antwerpen, gaf de regering ook de opdracht om een studie te maken over hoe de zwaar verlieslatende luchthaven weer rendabel kan worden gemaakt. Enkele dagen geleden leverde Ernst & Young haar studiewerk af.

Deurne kan rendabel worden als de regering investeert in de ondertunneling van de Krijgsbaan. Die drukke steenweg, die grenst aan het luchthavendomein, zorgt er vandaag voor dat de lengte van de korte startbaan niet volledig kan of mag worden benut. De vliegoperaties worden daardoor zo beperkt, dat luchtvaartmaatschappijen niet of nauwelijks geïnteresseerd zijn in Deurne. Bovendien, zo staat in de studie, lost een ondertunneling ook de veiligheidsproblemen op die sinds 11 september bij de luchthavenexploitatie zijn opgedoken. Wat die veiligheidsproblemen precies inhouden, is onduidelijk.

Vlaams parlementslid Carl Decaluwé (CD&V) was er gisteren als de kippen bij om te pleiten voor de sluiting van de Antwerpse luchthaven. "Onrendabel, en de komst van de hogesnelheidstrein maakt Deurne helemaal overbodig", aldus Decaluwé. De Antwerpse CD&V-politici reageerden onthutst op de visie van hun West-Vlaamse partijgenoot. Marc Van Peel zei meteen dat Decaluwé niet het standpunt van de CD&V vertolkte. De groene coalitiepartner Agalev liet op zijn congres dan weer verstaan dat er van een ondertunneling geen sprake kan zijn. Volgens Jos Geysels kan Deurne perfect opereren zonder die dure tunnel. De andere regeringspartijen, SP.A en VLD, houden zich opvallend gedeisd maar delen vermoedelijk het standpunt van Agalev niet.

De bevoegde Vlaamse minister, Steve Stevaert (SP.A) reageerde gisteren dan ook behoedzaam op het rapport. "Ik heb de studie pas drie dagen geleden ontvangen en ik ben ze nog volop aan het bestuderen met mijn medewerkers. Ik zal eerlang, na overleg met de andere regeringspartijen, met een voorstel naar de Vlaamse regering stappen." Stevaert wil zich niet op een datum laten vastpinnen. "Maar je moet niet denken dat we dit, figuurlijk dan, op de lange baan schuiven. We gaan deze legislatuur zeker de knoop doorhakken. Ik stel vast dat de politieke discussie al meteen oplaait nog vooraleer de partijen het rapport van Ernst & Young hebben ingekeken. Er rijst blijkbaar zelfs verdeeldheid binnen de partijen, als ik de commentaren van de CD&V hoor. Dat belooft."

Hamvraag is hoe lang de overheid nog kan wachten met het doorhakken van de knoop. De luchthaven van Deurne verloor de voorbije jaren een hele reeks lijnvluchten. Momenteel opereert enkel de VLM nog vanuit Deurne met lijnvluchten naar Londen City en naar Manchester via Rotterdam. Maar zelfs de VLM twijfelt aan het potentieel van Deurne. De maatschappij van Jaap Rosen Jacobsen vliegt sinds het faillissement van Sabena ook vanuit Zaventem en realiseert het merendeel van haar omzet met haar vluchten in Nederland, Duitsland, Luxemburg en Groot-Brittannië. (GSC)