Direct naar artikelinhoud

Facebook wil uw gedachten lezen

Facebook zoekt ingenieurs die technologie moeten ontwikkelen om onze gedachten te lezen. Dat blijkt uit twee vacatures van het techbedrijf.

Mark Zuckerberg, de grote baas van Facebook, zei in 2015 al dat technologische telepathie zijn grote droom was. "Op een dag zullen we elkaar onze gedachten via technologie naar elkaar kunnen sturen. Je zult nog maar aan iets moeten dénken en al je vrienden zullen, als jij dat wil, dat meteen kunnen meebeleven."

Wat Zuckerberg er toen niet bij zei - en wat Facebook er nooit bij zegt als ze een nieuwe technologie aan hun sociaal medium toevoegen - is dat al die kennis ook voor hen voordeel oplevert; financieel, want verkoopbaar aan bedrijven.

Medische wereld

Die 'op een dag' van twee jaar geleden zou er dus stilaan moeten aan, zo blijkt uit de twee vacatures die Facebook op het internet plaatste. In Building 8, Facebooks ultrageheime hoofdkwartier voor de ontwikkeling van nieuwe producten, is er werk voor twee bijzondere onderzoekers. Eentje voor een 'brain-computer interface'-ingenieur en eentje voor een ingenieur gespecialiseerd in neurologische beeldvorming. De eerste is een ingenieur die de technologie kan ontwikkelen waarbij een computer hersensignalen meet en digitaliseert en die signalen vervolgens omzet in een actie. Eerdere testen lieten een pijl op een computerscherm van links naar rechts bewegen, alleen aangestuurd door het brein van een mens.

Beide beroepen bestaan al, maar situeren zich voorlopig enkel in de medische wereld. Zuckerberg wil in de loop van de volgende twee jaar de medische kennis over de werking van onze hersenen en de neurologische technologie omvormen tot kant-en-klare toepassingen voor zijn sociale netwerk.

Details over de jobs en de mogelijke toepassingen worden afgeschermd. Volgens experts zoeken Zuckerberg en zijn nerds in Building 8 naar manieren om de emoties te registreren die mensen voelen wanneer ze naar foto's en filmpjes kijken. Wát ze met die kennis vervolgens zinnens zijn, zullen we wellicht pas snappen wanneer we dénken aan een stuk chocola tijdens het facebooken en er in het groot op je scherm reclame voor verschijnt.