Direct naar artikelinhoud

Europese Commissie wil strengere test dieselmotoren

De Europese Commissie wil voorkomen dat de strengere emissietest voor dieselauto's wordt omzeild met hogere uitstootnormen en lange overgangstermijnen. Meerdere lidstaten en de auto-industrie drongen daar tot voor kort op aan.

Achter de schermen voerden de EU-lidstaten de afgelopen maanden een verbeten strijd over de vraag of en hoe lang dieselwagens meer schadelijke stikstofoxiden mogen uitstoten dan in de Europese norm is vastgelegd. De Europese Commissie wil de schade zo beperkt mogelijk houden, landen met een forse auto-industrie, zoals Duitsland, Frankrijk, Italië, Tsjechië en Hongarije vinden dat auto's de norm tot 2021 met 300 tot 500 procent mogen overschrijden.

Op 19 mei gingen de lid-staten akkoord met een nieuwe, realistischer methode om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van dieselauto's te meten. Geen overbodige luxe, blijkt uit interne documenten van de Commissie: de feitelijke uitstoot van stikstofoxide op de weg is ruim vijf keer zo hoog als de Europese maximumnorm op dit moment toestaat. Dat deze autotypes toch op de weg werden toegelaten, komt door de huidige gekunstelde laboratoriumtest.

Prullenbak

De nieuwe praktijktest - vanaf najaar 2017 effectief van kracht - is veel strenger, waardoor vrijwel geen dieselwagens meer aan de EU-norm (80 mg NOx/km) voldoen. De Commissie komt volgende week met een voorstel dat autofabrikanten tijdelijk toestaat de norm te overschrijden, vermoedelijk met 30 tot 50 procent. Enkele jaren later (2019-2020) zouden de dieselwagens wel aan de EU-norm moeten voldoen. Tot voor kort verwezen de autoproducerende landen een dergelijke 'beperkte overschrijding' tot 2021 naar de prullenbak.

De auto-industrie liet al weten dat de door haar gewenste overgangsnorm en -termijn afhangen van de precieze details van de nieuwe testmethode. Betrokkenen zeggen dat de Europese autobranchevereniging ACEA aanstuurt op een soepeler norm (bijna 300 procent meer uitstoot) tot 2021.

Heikele vraag

Vanmiddag bespreken de ministers van Economische Zaken het VW-schandaal tijdens de lunch van hun vergadering in Luxemburg. Volgende week buigen de Transportministers zich over de heikele vraag hoe de nieuwe testmethode moet worden ingevoerd.