Direct naar artikelinhoud

Televisieland klopt zich op de borst

Nu FC De Kampioenen van het schap gehaald is, is het duidelijk dat de zomer op televisie begonnen is. Tijd dus voor een terugblik op het voorjaar, op zoek naar de winnaars en verliezers. En net zoals bij de verkiezingen blijken er ook hier nauwelijks verliezers te zijn.

Eén moet dringend verjongen

+0%

jan-mei 2013: 32,2%
jan-mei 2014: 32,2% (alle leeftijden)

Eén blijft Vlaanderens grootste, maar het rapport oogt toch gemengd. Wauters vs Waes deed het uiteraard prima, en ook de vaste trein Dagelijkse kost - Blokken - Het Journaal - Thuis blijft staan als een rots. Op zondagavond was niet iedereen overtuigd van In Vlaamse velden, maar wie alleen naar de cijfers kijkt, kan niet klagen. Tijdens de week had Eén het dan weer veel moeilijker. Programma's als Via Annemie en Manneken Pis passeerden bijna geruisloos, en Iedereen Duivel bleek net iets te vaak een pr-stunt voor de Rode Duivels. Met navenante kijkcijfers tot gevolg.

Een marktaandeel van meer dan 30 procent is dan nog steeds uitstekend, de veroudering van Eén moet de zender zorgen baren. In mei haalde de zender een marktaandeel van 23,4 procent bij de 18-54-jarigen in primetime, een daling van 4,4 procentpunt in vergelijking met vorig jaar - VTM haalde vorig jaar 26,6 procent. De oudere groep kijkers mag dan wel steeds groter worden, een brede publiekszender kan het zich niet veroorloven het contact met de jongere kijkers te verliezen.

Beste voorjaar sinds 2009 voor VTM

+2,1%

jan-mei 2013: 23,3%
jan-mei 2014: 25,4% (18-54 jaar)

Eén maakte Vlaanderen warm voor Wauters vs Waes, waarna VTM verder kon profiteren van de hype. Maar ook daarna ging de zender door op het elan. Klassiekers als The Voice en Mijn Pop-uprestaurant bleven hun ding doen, terwijl fictie als Cordon en Deadline 25/5 ook scoorde. Maar niet alleen de opvallendste programma's deden de cijfers stijgen. Het nieuws groeide vooral bij een jonger publiek, en in de vooravond werd VTM dankzij De buurtpolitie voor het eerst sinds lang niet helemaal weggespeeld. Op zondagavond toonde een rist Vlaamse films ook dat Eén niet onaantastbaar is.

Programma's als Beat da bompaz, Vind mijn familie en De parenclub zullen de annalen van de tv-geschiedenis dan weer niet halen. Het leken eerder vluggertjes om het schema op te vullen. Maar die minpunten wegen niet op tegen de rest. "Dit is het beste voorjaar sinds 2009", klinkt het tevreden.

VIER krabbelt stilaan recht

+1,5%

jan-mei 2013: 10,5%
jan-mei 2014: 12% (18-54 jaar)

"Dit is het beste voorjaar ooit voor de zender", juicht men bij VIER. Misschien niet zo moeilijk als je het vorig jaar zo slecht deed, maar met een marktaandeel van 12 procent zit VIER nog een stukje onder de streefdoelen die bij de start geformuleerd werden. De hamvraag blijft dus hoe lang dit vol te houden is. Duurdere programma's in vergelijking met VT4, maar geen forse sprongen in kijkcijfers en dus ook niet in advertentie-inkomsten. De steun en de portefeuille van pakweg Telenet zijn dus broodnodig.

En toch: voor de beste programma's moest je dit voorjaar bij VIER zijn. Topdokters was een reeks in de beste Woestijnvistraditie, terwijl De ideale wereld op zijn best zijn gelijke niet kende op de Vlaamse tv - al bleek het moeilijk om iedere dag dat niveau te houden. Ook Heylen en de herkomst blijft een sterkhouder met gemiddeld meer dan een half miljoen kijkers. Zorgwekkend is dan weer dat De pappenheimers ruim onder de 300.000 kijkers zakte. Chez Piet had in de vroege vooravond net iets meer dan 200.000 kijkers, maar dat belet niet dat VIER nog steeds een halve zender is. De avond pas rond 20 uur beginnen met het uitgemolken Komen eten blijkt onvoldoende om een vuist te maken tegen de grote twee.

Canvas scoort vooral met sport

+0,1%

jan-mei 2013: 7,5%
jan-mei 2014: 7,6% (alle leeftijden)

De vernieuwing van Canvas komt er wellicht niet meer in 2014, en als je de cijfers bekijkt hoeft dat ook niet. Het marktaandeel steeg zelfs lichtjes in vergelijking met vorig jaar. Toch is het niet allemaal peis en vree bij het tweede VRT-net. Reyers laat bleef een sterkhouder, maar Terzake zit in een dip en zag de kijkcijfers de voorbije maanden slinken. Ook de andere eigen programma's hebben het niet makkelijk. De reeksen van Rudi Vranckx en Jan Leyers stellen zelden teleur, maar opvallen doen ze niet langer. Ook O la la la, de muziekquiz met Siska Schoeters, slaagde er niet in potten te breken. Geen wonder dus dat Canvas wat smoel mist.

Dat komt wellicht nog best tot uiting in de lijstjes van de best bekeken programma's. De top-tien bestaat alleen uit veldrijden, voetbal en wielrennen. Als sport weggelaten wordt, is de Panorama-uitzending over de zin en onzin van het notariaat het best bekeken programma. Op vier staat een uitzending van het voetbalmagazine Extra time, maar voor de rest vind je alleen buitenlandse (vooral Britse) series en wat documentaires. Bovendien kampt Canvas net als Eén met een verouderend publiek.

2BE heeft meer nodig om te groeien

-0,2%

jan-mei 2013: 9,7%
jan-mei 2014: 9,5% (18-44 jaar)

2BE kreeg in maart een nieuw logo en een nieuwe look, terwijl te mannelijke programma's als Deadliest Catch niet langer een plaats hebben. Het verminderen van het testosterongehalte zorgde echter niet voor revolutionaire veranderingen. 2BE blijft nog steeds de zender die drijft op Amerikaanse series en films, aangevuld met Champions League-voetbal en enkele eigen reeksen. Zeker een reeks als Foute vrienden deed het goed - de beste aflevering haalde meer dan een half miljoen kijkers - en zijn goed voor het imago van een zender. Maar om te groeien is meer nodig, zo blijkt ook uit het licht geslonken marktaandeel. Al is het maar de vraag of die groei echt nodig is: 2BE is niet zo gek veel kleiner als VIER, maar doet dat ook met een programmaschema dat een pak goedkoper is.

VIJF en Vitaya zijn geen echte vrouwenzenders

+0%

VIJF

jan-mei 2013: 6,3%
jan-mei 2014: 6,3% (vrouwen, 20-49 jaar)

-0,7%

Vitaya

jan-mei 2013: 8,2%
jan-mei 2014: 7,5% (vrouwen, 18-54 jaar)

De tijd dat vrouwenzenders stormenderhand de tv-wereld veroverden - of toch in hun gedachten - ligt al een tijdje achter ons. Vitaya en VIJF vullen de programmaschema's vooral met buitenlandse series en films, af en toe aangevuld met een eigen programma. Op VIJF maakte Jani Kazaltzis de stap van stylist naar huis-, tuin- en keukenpyscholoog, maar daar blonk hij niet altijd in uit. Op Vitaya wierp Eline De Munck zich op het restylen van mensen, maar ook daar blonk zij niet in uit. De zenders moeten het dus hebben van hun buitenlandse aanbod. Op Vitaya bijvoorbeeld was het best bekeken programma een Amerikaanse thriller, op de voeten gevolgd door de Duitse soap Sturm der Liebe.

Vele kleintjes worden samen steeds groter

+0,23%

Acht, Dobbit, Foxlife, National Geographic en Njam!

jan-mei 2013: 2,66%
jan-mei 2014: 2,89% (18-54 jaar)

Enkele kleine zenders (Acht, Dobbit, Foxlife, National Geographic and Njam!) hebben zich sinds enkele jaren verenigd in de reclameregie Transfer om zo een stevigere vuist te kunnen maken op de reclamemarkt. De kijkcijfers van de afzonderlijke programma's op die zenders zijn apart immers te laag. De zenders van Transfer zijn echter aan een gestage groei bezig. Groot is het marktaandeel niet, maar de voorbije jaren kwam er telkens wat bij. Dat vertaalt zich ook op de reclamemarkt: de bruto bestedingen lagen de eerste maanden van dit jaar bijna dubbel zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar.