Direct naar artikelinhoud

Bpost krijgt megaboete van 2,3 miljoen euro

De Belgische regulator voor de postdiensten en de telecommunicatie (BIPT) heeft bpost een boete van 2,3 miljoen opgelegd wegens discriminatie en een gebrek aan transparantie. Bpost gaat niet akkoord en stapt naar het Hof van Beroep. 'Wij doen juridisch niets verkeerd.'

Bpost heeft zich de woede van de Belgische regulator voor de postdiensten en de telecommunicatie (BIPT) op de hals gehaald. De regulator vaardigt een boete van maar liefst 2,3 miljoen euro uit wegens 'tarifaire discriminatie van zakelijke klanten en postverwerkingsbedrijven' en een gebrek aan transparantie. Het is de hoogste boete ooit in de Belgische postsector.

Vooral het tariferingsmodel van bpost ligt onder vuur. Concreet zorgt het model ervoor dat bpost geen kortingen moet toekennen aan postverwerkingsbedrijven, die de post van verschillende bedrijven samenbundelen om op basis van het grote volume een korting te krijgen. Door het 'per sender'-systeem van bpost worden kortingen alleen aan individuele afzenders toegekend, waardoor de postverwerkingsbedrijven geen voordeel kunnen maken. "Discriminatie", luidt het verdict van het BIPT.

De regulator laakt ook de gebrekkige transparantie van de posttarieven. Zo maakt bpost zijn kortingen niet aan iedereen bekend en zijn de kortingen niet toegankelijk via de website. Het is niet de eerste keer dat het tarievenbeleid van bpost in opspraak komt. Onlangs moesten bedrijven plotseling 35 euro ophoesten om hun post voor 9 uur 's ochtends te ontvangen. Toen riep ondernemersorganisatie Unizo nog op om duidelijker te communiceren over de prijzen (DM 16/7).

Bpost is niet onder de indruk en stapt naar het Hof van Beroep. "We staan juridisch sterk in de schoenen. Onlangs heeft de hoogste rechter van Frankrijk zelfs nog een soortgelijk tariferingsbeleid goedgekeurd", zegt woorvoerder Piet Van Speybroeck.