Direct naar artikelinhoud

Luyendijk geeft prijs door aan weldoeners

Joris Luyendijk heeft de NS Publieksprijs gewonnen. Zijn 7.500 euro schenkt hij aan Follow The Money, een website voor 'financiële onderzoeksjournalistiek'. Maar waarom kunnen zij Luyendijks geld goed gebruiken?

Voor zijn nieuwste boek Dit kan niet waar zijn dompelde de Nederlandse journalist Joris Luyendijk zich twee jaar onder in het Europese hart van de financiële wereld: de Londense City. Hij kwam tot de conclusie dat de financiële crisis van 2008 slechts een bijna-crisis was. "De echte kan ieder moment uitbreken, zonder enige zekerheid dat het weer goed afloopt."

Nadat Luyendijk eerder al de NS Publieksprijs won met Het zijn net mensen, mag hij met bijna 20 procent van de 73.798 uitgebrachte stemmen nu ook zijn nieuwste pennenvrucht 'beste boek van het jaar' noemen. Tijdens de prijsuitreiking in het tv-programma De wereld draait door nam Luyendijk onder meer een jaar gratis reizen met de trein en 7.500 euro in ontvangst.

Direct na de uitzending maakte Luyendijk bekend dat hij de geldsom integraal aan Follow The Money (FTM) schenkt. Het journalistieke werk dat de onafhankelijke website verricht sluit dan ook nauw aan bij dat van Dit kan niet waar zijn.

Opgericht in 2009 door huidig hoofdredacteur Eric Smit en Arne van der Wal kon FTM met de nodige subsidies en inkomsten uit de verkoop aan andere journalistieke merken, advertenties, commerciële producties, en onderzoek in opdracht uitgroeien tot een journalistieke beweging die mensen, systemen en organisaties die zich financieel-economisch misdragen onder de loep neemt.

Hun doel? Niets minder ambitieus dan bijdragen aan een rechtvaardigere en transparantere samenleving.

De naar eigen zeggen "radicaal onafhankelijke onderzoeksjournalistiek" van hun veelal jonge journalistieke team werd al meermaals bekroond met prestigieuze prijzen zoals De Tegel en De Loep.

Bijdrages lezers

Om die onafhankelijkheid te kunnen waarborgen leunt FTM erg op zijn lezers, zowel voor inhoudelijke als financiële bijdrages. Waar hun lezers vroeger vrijwillig een financiële bijdrage konden leveren, is FTM sinds het begin van dit jaar bezig aan een geleidelijke overgang naar een verdienmodel met betalende leden.

De organisatie acht het tijd om haar site uit te breiden, en wil werk maken van "meer systematische onderzoeken over belangrijke maatschappelijke thema's en sectoren" en "het betrekken van lezers bij onze zoektochten".