Direct naar artikelinhoud

'Tegen Dior zeg je geen nee'

Antwerps kunstenaar Rinus Van de Velde is een van de vier Dior-mannen in de lentecampagne van het Franse modehuis. De advertentiefilm Stranger in a Room moet de nieuwe Dior Homme voorstellen.

Creatief directeur Kris Van Assche en fotograaf Willy Vanderperre plukten vier mannen uit alle hoeken van de kunstwereld. Zanger, bassist en tekstschrijver Oliver Sim (The XX), beginnend acteur Alain-Fabien Delon (zoon van de grote Alain Delon), model Viktor Nylander en onze eigen Rinus Van de Velde geven gestalte aan die nieuwe Dior-man.

Liefde voor België

Raf Simons mag dan vertrokken zijn, de band tussen Dior en België is er nog steeds. Kris Van Assche is sinds 2007 creatief directeur van Dior Homme en werkte nu voor de tiende keer samen met fotograaf Willy Vanderperre. Voor hun reclamecampagne kozen ze voor mannen die een uniek onderdeel van de hedendaagse Dior-man belichamen. "Ze beschikken allemaal over talenten die je zelf zou willen hebben", beweert Vanderperre in Women's Wear Daily.

Getalenteerd is Rinus Van de Velde zeker. De kunstenaar maakt tekeningen, voornamelijk in houtskool. In zijn recente tentoonstellingen presenteert hij installaties waarin hij verschillende tekeningen samenbrengt tot één verhaal. Hij woont en werkt in Antwerpen, maar zijn werk reisde al naar onder meer Parijs, New York en Tokio.

De kunst gaat voor op alles, maar toch zette Van de Velde al voorzichtige stappen in de modewereld. In 2013 bewees hij Willy Vanderperre een vriendendienst en belandde zo in Vogue. Die shoot ging niet onopgemerkt voorbij. In het voorjaar van 2015 belandde Van de Velde in de lentecampagnes van modemerken Zegna en Paul Smith. En nu dus Dior.

'Mijn persoon staat centraal'

Van de Velde moest niet lang nadenken. Met Willy Vanderperre en stylist Olivier Rizzo had hij al samengewerkt voor Vogue, en tegen een modehuis als Dior zeg je geen nee. "Het is Dior. Hun geschiedenis interesseert me en voor zo'n bedrijf wou ik wel werken."

Vorig jaar vertelde Van de Velde nog in De Tijd dat hij de foto's van Zegna wel mooi vond, maar zichzelf er niet in herkende. Bij deze campagne is dat anders. "Het gaat om mij, de kunstenaar. De eigenheid van mijn persoon staat centraal en dat vind ik belangrijk." Hij moet dus iets 'voelen' voor een project. Hij stond bijvoorbeeld model voor Paul Smith omdat die man hem intrigeerde maar, zo geeft hij toe, ook omdat het geld opbrengt. "Ik zie het als een investering in mijn werk. Met het geld dat ik aan zo'n campagne verdien, kan ik mijn kunst financieren."

Van de Velde is in de eerste plaats een kunstenaar. Het modellenwerk is een leuk extraatje, maar hij maakt geen plannen in die richting. "Ik weet niet wat er mij nog te wachten staat. Maar als er iets leuks uit de bus valt, zeg ik daar geen nee tegen."

Stanley Kubrick

Het is dan ook de ideale manier om contacten te leggen. "Ik kon Oliver Sim ontmoeten, de zanger van The XX en de man die bij ons achter de camera stond, heeft ook Eyes Wide Shut gedraaid. Ik kon dus een praatje slaan met iemand die met Stanley Kubrick heeft gewerkt. Speciaal, of niet?"