Direct naar artikelinhoud

Uitbreiding Heathrow maakt weer een kans

De uitbreiding van Heathrow staat weer op de politieke agenda van de Britse regering. De Conservatieven van premier Cameron zijn voor een derde landingsbaan. In Londen werpt burgemeester Boris Johnson zich op als verzetsleider.

Grant Shapps, de nieuwe voorzitter van de Conservatieve Partij, heeft gezegd dat het 'onverantwoordelijk' is om een derde landingsbaan van de Londense luchthaven nog langer uit te sluiten. Zijn opmerking komt een dag nadat premier David Cameron de tegenstribbelende minister van Transport weg had gepromoveerd.

Heathrow, de drukste luchthaven van Europa, moet het doen met twee landingsbanen. In totaal tellen de vijf Londense luchthavens er zes. De eigenaren van Heathrow en van British Airways pleiten al jaren voor een derde landingsbaan. Met lede ogen zien ze dat vooral Amsterdam profiteert van het capaciteitsgebrek. De Labour-regering had enkele jaren terug verregaande plannen om een derde baan aan te leggen, maar uiteindelijk bleek het verzet te groot. In het regeerakkoord van de Conservatieven en Liberaal-Democraten staat dat er geen uitbreiding komt. Oppositieleider Ed Miliband is eveneens tegen, maar ook hij staat onder druk om van visie te veranderen.

Binnen de Conservatieve Partij, aangemoedigd door het bedrijfsleven, is door de haperende economie de druk gegroeid om alsnog de omstreden baan aan te leggen. Vorige week zei Kamerlid Tim Yeo dat Cameron zich moet durven uitspreken voor expansie. "Wees een man of een muis", zei de voormalige milieuminister provocerend. Het voornaamste argument is de concurrentiepositie van Heathrow en daarmee samenhangend de economische positie van Londen. Volgens de voorstanders is het zelfs beter voor het milieu wanneer vliegtuigen sneller kunnen landen in plaats van rond te cirkelen. De nieuwe transportminister, een voormalig mijnwerker met vliegangst, staat welwillend tegenover uitbreiding.

De felste tegenstanders bevinden zich in het dorpje Sipson, dat moet verdwijnen als de baan er komt. Daarnaast zijn vooral Londense Kamerleden tegen vanwege de lawaaioverlast. Onder hen is Justine Greening, die in het West-Londense Putney, gelegen onder de aanvliegroute, fel campagne had gevoerd tegen uitbreiding. Aan deze verkiezingsbelofte kwam geen verandering toen ze een jaar geleden minister van Transport werd. Deze koppigheid wekte ergernis bij met name de minister van Financiën, die alles wil doen om groei te bewerkstelligen. Iets verderop in Richmond heeft het prominente Kamerlid Zac Goldsmith, een groene Conservatief, gedreigd te zullen opstappen als de plannen alsnog doorgaan.

De leider van het verzet is Boris Johnson, wiens naam steeds vaker wordt genoemd als opvolger van Cameron en als toekomstig premier. Zijn weerstand heeft overigens weinig te maken met milieubewuste overwegingen. Hij wil namelijk een nieuwe luchthaven aanleggen in de monding van de Theems, het zogeheten 'Boris Eiland'. Andere alternatieven zijn het uitbreiden van luchthavens als Gatwick en Stansted, of het verplaatsen van cargovervoer van Heathrow naar Birmingham.

De Conservatieven lijken sowieso op hun groene idealen terug te komen. De nieuwe milieuminister, Owen Paterson, is bijvoorbeeld tegen windmolenparken en voor versnelde exploitatie van gasvelden.