Direct naar artikelinhoud

Volkswagen snoeit fors, maar niet in België

Volkswagen heeft een akkoord met de vakbonden over het schrappen van 30.000 jobs voor 2021. België zou gespaard blijven. De autobouwer creëert in dezelfde periode zowat 9.000 nieuwe banen door te investeren in elektrisch en autonoom rijden.

Merkenchef Herbert Diess noemt het toekomstpact "een grote stap voorwaarts, een van de belangrijkste in de geschiedenis" van het concern. "Volkswagen moet snel weer geld verdienen en zich wapenen tegen stormen die er zitten aan te komen", zegt hij.

De Duitse autobouwer wil komaf maken met een oud probleem: er worden te weinig auto's geproduceerd met te veel mensen. In vergelijking met grote concurrent Toyota heeft VW bijna dubbel zoveel mensen in dienst voor een vergelijkbare productie.

Tot anderhalf jaar geleden leek dat geen probleem. Het concern was winstgevend en het leek erop dat VW Toyota zou voorbijsteken als 's werelds grootste autobouwer. Dieselgate maakte abrupt een einde aan het optimisme. VW werd na grootschalig gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's geconfronteerd met miljardenboetes en schadevergoedingen. Het verloor de Amerikaanse markt goeddeels en leed enorme imagoschade.

Naast de kosten die het dieselschandaal met zich meebracht, zijn er miljardeninvesteringen nodig voor de elektrificatie van de vloot - een ontwikkeling die de oude VW-leiding voor Dieselgate als overbodig beschouwde - en moet worden geïnvesteerd in technologie voor autonoom rijden. De Duitse overheid (grootaandeelhouder) en de machtige vakbonden (personeelsleden kunnen bijvoorbeeld hun veto uitspreken tegen het sluiten van fabrieken) hadden tot nu toe weten te voorkomen dat de autobouwer zou snijden in het personeelsbestand. Nu is toch overeenstemming bereikt om 30.000 van de 624.000 banen wereldwijd te schrappen, een ongekende stap. In Duitsland verdwijnen 23.000 banen.

VW heeft beloofd dat er tot 2025 geen gedwongen ontslagen zullen zijn. Er komen ook 9.000 nieuwe banen in Duitsland, voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Alle vestigingen blijven open.

Bij Audi Brussel, de enige VW-vestiging in België, zouden geen banen op de tocht staan. Dat heeft Paul Van Cauwenberghe (ACV) aan VTM gezegd en is bevestigd door de directie.