Direct naar artikelinhoud

H&M opent tegenhanger Zara

Morgen openen de eerste COS-winkels van de Zweedse kledingverkoper H&M op het Europese vasteland. Daarbij komt ook een vestiging in de Brusselse Nieuwstraat. De nieuwe keten moet de kloof met rivaal en Zara-eigenaar Inditex dichten.

BRUSSEL l H&M, voluit Hennes & Mauritz, boekte het voorbije kwartaal een 27 procent hogere nettowinst van 2,3 miljard Zweedse kroon (246 miljoen euro). Daarmee doet H&M beter dan verwacht en bevestigt het zijn reputatie van uiterst rendabel.

Volgens een analist gaat het om een winstmarge 'om jaloers op te zijn'. Toch blijft H&M onderdoen voor zijn grote rivaal Inditex. De winstmarges van de twee zijn aan elkaar gewaagd, maar qua omzetgroei moet H&M de duimen leggen. Inditex, de Spaanse groep boven de kledingketens Zara, Berschka en Massimo Dutti, haalde in zijn vierde kwartaal een 25 procent hogere nettowinst van 368 miljoen euro en een 22 procent hogere omzet van 2,5 miljard euro. De omzetgroei bij H&M steeg het voorbije kwartaal met een volgens analisten teleurstellende 11 procent tot 16,8 miljard Zweedse kroon (1,8 miljard euro).

Zo ziet H&M zijn Spaanse concurrent opnieuw wat verder uitlopen. Een jaar geleden werd het onttroond en Inditex kon de kloof sindsdien verder vergroten. De eigenaar van de lingeriewinkels Oysho en de kinderkledingketen Kiddy's Class opende meer winkels dan zijn Zweedse tegenhanger en wist dankzij zijn verschillende winkelformules meer klantengroepen aan te spreken.

Bij de publicatie van zijn jaarcijfers vorige week toonde Inditex zich nogmaals bijzonder ambitieus. De groep trekt dit jaar bijna 1 miljard euro uit voor winkelvernieuwingen en openingen. Een duidelijk signaal naar H&M, dat op meerdere fronten strijdt om zijn Spaanse rivaal bij te houden.

Zo probeert de Zweedse keten klanten te lokken met speciale collecties van populaire popsterren als Kylie Minogue en Madonna. De groep oogstte eerder al succes met goedkope collecties van topontwerpers als Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Viktor & Rolf. Terwijl die speciale kledinglijnen ondertussen zijn uitgegroeid tot een handelsmerk van H&M, toont het zich niet te beroerd om Inditex te kopiëren.

Net als de Spaanse keten trekt H&M volop de kaart Azië. En de interieurwinkels Zara Home van Inditex krijgen evengoed navolging. Dit najaar start H&M met eigen interieurartikelen, eerst enkel online en later ook in daarvoor bestemde verkooppunten.

Het opvallendste wapen van H&M dit jaar is het uitrollen van de winkelketen COS (Collection of Style). Voor het eerst in zijn zestigjarige bestaan start het met een andere formule naast de bekende H&M-winkels. De twee ketens werken volledig onafhankelijk en krijgen een verschillend imago. COS brengt duurdere, stijlvollere kleding voor een ander publiek: klanten die het beu zijn te wroeten tussen stapels zo goedkoop mogelijke kleding.

De eerste COS opende vorige week in Londen. "De reacties waren veelbelovend", klinkt het bij H&M. Morgen opent de eerste vestiging in Brussel, één in het Nederlandse Den Haag en een handvol in Duitsland.