Direct naar artikelinhoud

Newsmonkey aapt Buzzfeed na

Newsmonkey.be, de nieuwssite van onder anderen voormalig De Morgen-hoofdredacteur Wouter Verschelden, is sinds gisteren online. Wat meteen opvalt, is dat de site wat design betreft wel heel nadrukkelijk naar het Amerikaanse Buzzfeed lonkt. 'Waarom zouden we niet mogen kopiëren wat elders al zijn deugdelijkheid heeft bewezen?'

Aanvankelijk zou Newsmonkey halfweg december zijn vuurdoop beleven, maar de lancering werd in extremis met een paar weken uitgesteld. "We waren graag voor het einde van het jaar live gegaan", zegt uitgever Wouter Verschelden. "Maar wat we half december klaar hadden staan, was gewoon nog niet goed genoeg. Een nieuwe site lanceren tussen Kerst en Nieuw leek ons ook niet zo'n goed idee en dus hebben we maar meteen voor begin januari gekozen."

Het grote publiek moet nog wachten tot vrijdag, maar de 1.591 investeerders die hun spaarcenten in het nieuws- initiatief pompten kregen gisteren een mail met een link naar de testversie van de site.

Wie daarop klikte kwam terecht op een site die wel heel erg aan die van de Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed doet denken. De buttons bovenaan de homepage die bezoekers meteen naar de juiste sectie moeten leiden zijn zelfs identiek aan die van het Amerikaanse voorbeeld.

Verschelden beschouwt de vergelijking met Buzzfeed vooral als een compliment. "Die site is tenslotte een van de best gemaakte en populairste nieuwssites van de VS." Wat niet betekent dat hij er zich ook in kan vinden. "We zijn van bij het begin bestempeld als 'de Vlaamse Buzzfeed', maar dat klopt eigenlijk niet. Inhoudelijk zijn er toch behoorlijk wat verschillen."

Verschelden en co. gaven van bij het begin aan dat zijn een meer actuele, nieuwsgerichte aanpak wilden hanteren maar dat er puur visueel behoorlijk wat gelijkenissen met Buzzfeed zijn, valt moeilijk te ontkennen. "Natuurlijk hebben we naar buitenlandse voorbeelden gekeken. We zouden gek moeten zijn om dat niet te doen. Niet alleen Buzzfeed diende als inspiratie trouwens. Ook sites als die van The Guardian of The Huffington Post hebben we goed bestudeerd."

Een volkomen logische aanpak, zegt Verschelden. "Bij het op poten zetten van een site vertrek je toch nooit van een wit blad? Er is de voorbije jaren op het vlak van nieuwssites een schat aan kennis en knowhow opgebouwd. Het zou dom zijn om die niet te gebruiken." En dus kopieerde Newsmonkey het buttonsysteem van Buzzfeed klakkeloos naar de eigen site. "Buzzfeed is op dit moment een van de snelst groeiende sites in de VS", legt Verschelden uit. "Wat ze doen werkt, waarom zouden wij een aantal van hun technieken niet kopiëren?"

Ondertussen is Newsmonkey van start gegaan met zowat 200 artikels op de site. Vooral luchtiger materiaal, maar ook een paar achtergrondstukken over de invloed van de telecomlobby op het beleid van EU-commissaris Neelie Kroes of de interne strubbelingen bij CD&V. Bijna allemaal stukken die tijdens de voorbije weken werden klaargestoomd. Hoeveel nieuwe artikels daar voortaan dagelijks bij zullen komen, durft Verschelden niet voorspellen. "We hebben wat dat betreft geen streefcijfer vooropgesteld. Kwaliteit primeert wat dat betreft op kwantiteit."

De site mag dan voorlopig enkel voor een beperkt publiek toegankelijk zijn, de artikels van Newsmonkey doken gisteren al in groten getale in sociale media allerhande op. "Precies wat de bedoeling was", zegt Verschelden. "Door de lancering in eerste instantie exclusief te houden, hoopten we op een viraal effect. Dat delen van artikels via Twitter of Facebook moet ook in de toekomst een van de troeven van onze site worden."