Direct naar artikelinhoud

Omgekeerde wereld in Duitsland: Mercedes vervangt robots door mensen

Mercedes gaat in zijn fabriek in het Duitse Sindelfingen minder robots en meer mensen gebruiken om auto's in elkaar te steken. De robots blijken moeite te hebben met de assemblage van onder meer de luxueuze S-klasse.

Wie zo'n auto bestelt, kan tussen nogal wat opties en varianten kiezen. Zo is er de keuze tussen verwarmbare en gekoelde bekerhouders en zijn er vier verschillende ventielen voor de banden. De elektronische ogen van de robotten blijken niet zo gevoelig dat ze altijd de juiste kiezen. "De variatie is te groot voor de machines", verklaarde Markus Schaefer, het hoofd productie bij Mercedes. "Ze kunnen niet overweg met de verschillende opties en de veranderingen gaan te snel voor hen."

Mensen hebben dat probleem niet: ze kunnen makkelijk de juiste opties selecteren en leveren ook beter werk af bij auto's met een luxueuze afwerking. "Door meer mensen tewerk te stellen, besparen we geld en stellen we onze toekomst veilig", verklaarde Schaefer.

De robots hoeven niet allemaal voor hun C4 te vrezen. Voor seriewerk dat steeds dezelfde beweging vergt, blijven ze de goedkoopste en meest efficiënte oplossing. Mercedes werkt daarom net als onder meer BMW en Audi aan kleinere robots die vol sensoren zitten zodat ze veilig zij aan zij met mensen kunnen werken.