De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. [naar artikel]
De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft een vernietigend rapport gepubliceerd over de rijhulpsystemen Autopilot en Full Self-Driving van Tesla. Uit het onderzoek blijkt dat deze systemen mogelijk honderden ongevallen en tientallen doden hebben veroorzaakt. De NHTSA onderzocht 956 ongevallen met Tesla’s tussen 2018 en 2023, waarbij Autopilot of Full Self-Driving actief was of kort voor de crash was ingeschakeld. In 29 van deze ongevallen vielen doden, in 101 anderen raakten mensen gewond. Systemen falen om bestuurders alert te houden Een van de grootste zorgen van de NHTSA is dat de systemen van Tesla er niet in slagen om bestuurders alert te houden. Tesla beweert dat zijn systemen bestuurders waarschuwen om hun handen aan het stuur te houden en op de weg te letten, maar de NHTSA stelt vast dat dit in veel van de geanalyseerde ongevallen niet gebeurde. In 59 van de ongevallen hadden bestuurders zelfs meer dan 5 seconden de tijd om te reageren voordat de crash plaatsvond. De NHTSA wijst er ook op dat Tesla een ander systeem gebruikt dan concurrenten. Terwijl andere systemen geleidelijk teruggaan naar handmatige besturing wanneer de bestuurder ingrijpt, schakelt Autopilot volledig over, waardoor bestuurders minder geneigd zijn om alert te blijven. De naam “Autopilot” is bovendien misleidend, aangezien deze de indruk wekt dat er geen menselijke tussenkomst meer nodig is. Reactie Elon Musk Elon Musk, CEO van Tesla, heeft nog niet direct gereageerd op het rapport van de NHTSA. Hij heeft echter in het verleden herhaaldelijk beweerd dat zijn auto’s veiliger zijn dan auto’s die door mensen worden bestuurd. “Het stopzetten van autonoom rijden betekent op dit moment mensen vermoorden”, zei hij onlangs nog. The post Tesla Autopilot en Full Self-Driving gelinkt aan honderden ongevallen en tientallen doden appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]
Zelfrijdende voertuigen van technologisch bedrijf Tesla zijn in de Verenigde Staten 273 keer betrokken geweest bij een ongeval tussen juli 2021 en mei 2022. Dat schrijft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) woensdag in een rapport. [naar artikel]
Zelfrijdende voertuigen van technologisch bedrijf Tesla zijn in de Verenigde Staten 273 keer betrokken geweest bij een ongeval tussen juli 2021 en mei 2022. Dat schrijft de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) woensdag in een rapport. [naar artikel]
Sabotage van kritieke infrastructuur zou zeker ook in België kunnen, en kan zelfs een realistisch scenario zijn. Dat zegt veiligheidsexpert Kenneth Lasoen van Universiteit Antwerpen, na de oproep van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen om kritieke infrastructuur beter te beveiligen in Europa. België heeft heel wat zogenoemde "kritieke infrastructuur", zeker omdat het een internationaal knooppunt is van gasleidingen. Maar ook het financiële systeem Swift is hier gevestigd. We zouden best wat vaker stresstests uitvoeren om beter voorbereid te zijn, zegt Lasoen. [naar artikel]
Tesla-baas Elon Musk is niet van plan om het automatische besturingssysteem van Tesla af te voeren, ondanks het feit dat de Autopilot aanstond op [naar artikel]
11:11 De flamboyante topman van autobouwer Tesla moet gaan uitleggen voor een commissie in de Amerikaanse Senaat wat er misliep bij het ongeval met een Tesla op autopiloot. [naar artikel]
De vader van een Chinese automobilist die om het leven kwam bij een verkeersongeval met een elektrische wagen van Tesla, sleept de Amerikaanse [naar artikel]
Het Duitse snelwegonderzoeksinstituut (BASt) zegt in een rapport dat de Autopilot van Tesla een 'aanzienlijk risico in het verkeer' is. [naar artikel]
In het kader van het Dossier Mobiliteit van uw krant testte onze reporter Dennis Van Damme de Tesla Model S, een zelfrijdende auto. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.