Direct naar artikelinhoud
Televisie

Het najaar van Eén: Danira Boukhriss als talkshowhost, een nieuw logo én ongepaste vragen

Danira Boukhriss Terkessidis.Beeld © VRT - Koen Bauters

Geen grote wijzigingen bij Eén dit najaar, al zal de trouwe kijker op 2 september wel even twee keer moeten kijken. De zender kiest niet voor verandering, maar vernieuwing. Met een frisse huisstijl, nagelnieuwe decors en een verse talkshow.

Bij de VRT beseffen ze dat Eén voor een groot deel van de kijkers een vaste waarde blijft. Op weekbasis bereikt het eerste net 68,5 procent van de Vlamingen. Waarom dan veranderen? “Toch moeten we er blijven aan werken om het fris te houden”, vindt nethoofd Olivier Goris.

Ook ‘Blokken’ krijgt een nieuw decor.Beeld VRT

“We moeten in beweging blijven, door op verschillende vlakken te vernieuwen, zodat het merk zijn positie in de Vlaamse samenleving blijft bevestigen.” En dat doet het dit najaar zonder grote verschuivingen, maar met een grondige opfrisbeurt, van huisstijl tot latenightshow. “Daarom krijgt Jeroen Meus om de zoveel tijd een nieuwe keuken in Dagelijkse kost, Ben Crabbé een nieuw decor in Blokken en Thuis een nieuwe generiek. Dat is niet zomaar een laagje verf, maar bevestigt dat het voor ons sterkhouders zijn.”

De nieuwe keuken van ‘Dagelijkse Kost’ op Eén.Beeld VRT

Bovendien krijgt de hele zender een nieuwe huisstijl, vijf jaar na de introductie van het handgeschreven Eén-logo. “Vijf jaar geleden was nieuwe vormgeving nodig”, zegt Goris. “Maar we merkten dat de zwierige manier waarmee dat logo over het scherm rolt, de enige manier is om het te animeren. In digitale tijden, waar het merk Eén ook online een belangrijkere rol krijgt, is dat te traag en te weinig dynamisch. Met dit nieuwe logo – elegant, krachtig en jong – kan er meer gespeeld worden, terwijl het tegelijk heel erg Eén is.” De huisstijl werd uitgedacht door het Britse creatief bureau Hello Charlie, dat eerder onder meer de afgelopen MTV Europe Music Awards, de huidige tournee van Panic! At The Disco en enkele kerstspecials van Disney vormgaf.

Danira Boukhriss

De grootste verandering is de wissel van de wacht bij de dagelijkse talkshow. Presentator Lieven Van Gils gooide afgelopen seizoen zelf de handdoek in de ring voor zijn Van Gils & gasten. Danira Boukhriss Terkessidis, tot voor kort presentatrice naast Kobe Ilsen in Over eten, zal hem opvolgen in een nieuw programma. “Het einde van de talkshow is al vaak afgekondigd, maar ik heb altijd geloofd dat een talkshow cruciaal blijft voor de zender”, legt Goris uit. “Ik zie het als de huiskamer van Eén, waarin we dagelijks in contact gaan met de kijker. De grote inzet blijft hetzelfde: hier moet het gesprek van de dag blijven plaatsvinden. Als er iets vrolijks gebeurt, wordt daar gevierd. En als David Bowie of Bjorg Lambrecht overlijdt en we zijn met zijn allen in rouw, moet dat ook daar kunnen.”

De nieuwe talkshow wordt gemaakt vanuit VRT NWS, maar is geen duidingsprogramma pur sang. “Het wordt geen tweede Terzake, maar een echt Eén-programma”, stelt het nethoofd. “De grote man achter de schermen is Thomas Van den Bossche, die zowel Iedereen kiest met Phara de Aguirre als Van algemeen nut met Steven Van Herreweghe heeft geleid. Die werelden moeten allebei mogelijk zijn.”

Voor Goris is Boukhriss de juiste keuze. “Sinds Van Gils liet verstaan te willen stoppen, dachten we aan haar, en we hebben haar de laatste maanden enorm zien groeien”, zegt hij. Die keuze werd niet beïnvloed door het feit dat haar dagelijkse aanwezigheid de diversiteitscijfers naar boven zou trekken. “Maar ik vond het wel belangrijk om een vrouw te laten hosten. We krijgen vaak het verwijt dat er te veel mannen op het scherm komen, laat ons dan al niet beginnen met de show door een man te laten presenteren. Het programma zal een andere toon en sfeer hebben dan de voorganger, maar ligt in dezelfde lijn van wat we willen doen.”

Donderen

Keren terug: de human interest-programma’s Het huis, Spoed 24/7, Het gezin en Mij overkomt het niet. Verder springen ook enkele nieuwe titels in het oog. Zo maken Bart Peeters en Nora Gharib Merci voor de muziek. Peeters kreeg het idee uit de vele berichten die hij zelf zo vaak krijgt: of hij geen livenummer wil opdragen aan een bijzonder persoon. Siska Schoeters gaat in Durf te vragen dan weer op zoek naar de grappige, inhoudelijke en soms ongepaste vragen die gewone Vlamingen stiekem hebben over iets minder gewone Vlamingen, van priesters over bdsm-beoefenaars tot mensen met dwerggroei.

In de nieuwe fictiereeks ‘De twaalf’ worden twaalf gewone burgers opgeroepen als volksjury van een ophefmakende moordzaak.Beeld VRT

Fictie is het genre bij uitstek dat uitgesteld en digitaal bekeken wordt, dus zal Eén de drie grote nieuwe reeksen (Geub, Grenslanders en De twaalf) vanaf de ‘gewone’ start ook meteen integraal online aanbieden op het platform VRT NU. “Dat hebben we dit seizoen ook bij Dertigers gedaan”, zegt Goris. “Daarbij merkten we een dubbele beweging: oudere generaties kijken trouw lineair, en jongeren eerder online. We zijn fier op die nieuwe fictie, we hebben grote stappen gezet om het genre te laten groeien. En daarom hopen we een breed publiek te bereiken, door de kijkervaring op maat mogelijk te maken.”

Sterke fictie (De twaalf) en een nieuwe quiz moeten de traditie van de zondagavond verzekeren. Voor dat laatste zorgt Woestijnvisser Sven de Leijer, die voor Donderen in Keulen een panel samenstelt van burgers uit de hele wereld en hen telkens dezelfde vragen stelt. De kandidaten in eigen landen moeten gokken waarover zij het hebben, in een poging hun vooroordelen voor te zijn. Ook voor zondag, maar later dit najaar, is de terugkeer van Tom Waes. Alleen laat hij deze keer anderen de uitdaging aangaan. Voor Kamp Waes selecteerde hij uit 5.600 kandidaten vijftien Vlamingen, die zich laten opleiden tot de special forces van het Belgische leger.

Het nieuwe logo van Eén zal vanaf 2 september in voege gaan, en kan alle kleuren en dynamische vormen aannemen.Beeld VRT