Gmail blijft wereldwijd populairste emailservice

Gmail is wereldwijd de meest populaire emailservice, maar moet in sommige landen lokale providers laten voorgaan. Dat is de conclusie van een rapport van het bedrijf Mapp, gebaseerd op een analyse van meer dan 170 miljoen emails tijdens de maanden augustus en september.

De internationale rangschikking wordt in belangrijke mate bepaald door het mailverkeer in de Verenigde Staten. Daar heeft Gmail een marktaandeel van 50,1 procent, gevolgd door Verizon (22,6 procent) en Microsoft (12,4 procent). De internationale rangschikking toont eenzelfde volgorde. Op de vierde plaats staat Comcast (2,0 procent), Apple (1,6 procent) en AT&T (1,1 procent). 

Europa

Wanneer men echter naar Europa kijkt, blijken echter ook andere aanbieders een groter marktaandeel op te eisen. Onder meer in Duitsland, Frankrijk en Polen kunnen er duidelijke afwijkingen tegenover de wereldwijde rangschikking worden opgetekend. 

In Duitsland staat 1&1 Mail & Media met GMX en Web.de met een marktaandeel van 39,9 procent op de eerste plaats. Gmail volgt met een score van 15,3 procent op een tweede plaats. Daarna volgt met T-Online (11,9 procent) echter opnieuw een lokale partij.

In Frankrijk wordt de markt aangevoerd door de Amerikaanse aanbieders Gmail (26,9 procent) en Microsoft (25,9 procent), maar op de derde plaats staat de lokale aanbieder Orange (17,8 procent). 

In Polen voert de nationale aanbieder Wirtualna Polska met een aandeel van 26,4 procent de markt aan. Gmail volgt er met 25,4 procent op een tweede plaats.

Communicatie

‘Het rapport toont dat Gmail op de internationale markt veruit de populairste email-service is,’ benadrukt Steve Warren, topman van Mapp. ‘Tegelijkertijd moet men vaststellen dat in bepaalde markten lokale aanbieders een grote impact hebben.’

‘Dat fenomeen kan belangrijke gevolgen hebben voor bedrijven die voor hun communicaties op email-diensten beroep doen. Het is duidelijk dat zij hun activiteiten niet alleen tot de grote internationale services mogen beperken. Ze moeten ook aandacht tonen voor lokale marktsituaties.’

‘Wie dat vergeet, dreigt een aanzienlijk deel van zijn potentieel doelpubliek links te laten liggen.’

Meer