Volkswagen eist Chinese markt voor elektrische wagens op

Volkswagen gaat zijn productie van elektrische voertuigen in China tegen 2022 opvoeren tot 1 miljoen stuks per jaar. Op die manier zou de Duitse automaker meer elektrische voertuigen produceren dan Tesla.

Op dit moment worden daarvoor in China 2 fabrieken gebouwd. Elk daarvan heeft een productiecapaciteit van 600.000 voertuigen per jaar. Ter vergelijking: Tesla bouwt momenteel een fabriek in Shanghai om er 150.000 auto’s per jaar te produceren. Tesla kijkt ook of het in Europa nog een fabriek kan neerpoten. Het bedrijf slaagt er voorlopig niet in 500.000 auto’s per jaar te produceren, een doelstelling die Elon Musk voor 2016 had aangekondigd.

Volkswagen heeft het voordeel in twee Chinese fabrieken in Anting en Foshun al over ervaren personeel te beschikken. Die werknemers zijn vertrouwd met de productie van zero-emmissiewagens.

Maar de schaal en de snelheid waarmee Volkswagen nu zijn plannen uitvoert geeft aan dat traditionele autofabrikanten die over bestaande fabrieken beschikken een voordeel hebben tegenover startups. Volgens Max Warburton van Bernstein Research ‘zullen traditionele autoproducenten de switch naar de bouw van elektrische auto’s domineren, gewoon omdat die transitie zo duur is’.

Streefprijs voor een elektrische wagen: 20.000 euro

Volkswagen zet in China volop in op elektrische wagens en hoopt van zijn schaalgrootte te profiteren om uiteindelijk een elektrische wagen op de markt te kunnen brengen die niet meer dan 20.000 euro kost. Het bedrijf wil tegen 2022 niet minder dan 8 verschillende fabrieken wereldwijd omvormen tot productiesites voor MEB’s  (Modularer E-Antriebs-Baukasten). Die elektrische platformen zouden dan in licentie worden gegeven aan derde partijen. Ook de eigen merken Audi, Skoda, Seat en Porsche zullen van de platformen gebruik maken.

Volgens Volkswagen Chief Executive Herbert Diess is Tesla met zijn Model 3 wel degelijk een serieuze concurrent. Wel hebben startups het traditioneel moeilijk om de massamarkt te betreden wanneer ze over onvoldoende fabrieken beschikken. Nog volgens Diess zal VW tegen 2028 ruim 22 miljoen elektrische voertuigen per jaar bouwen. 11,2 miljoen daarvan zullen uit Chinese fabrieken zal komen.

Meer