5 vragen over het nieuwe noodnummer met keuzemenu

Ophélie Boffa: 'Wie het keuzemenu verkeerd gebruikt, zal nog steeds hulp krijgen.' © belga
Jelle Dehaen
Jelle Dehaen Medewerker Knack, historicus, filosoof, auteur

Vanaf 11 februari voert België een keuzemenu in voor het noodnummer 112. Mensen in nood moeten vanaf dan maar één nummer onthouden om de brandweer, ambulance en politie te bereiken. Volgens Ophélie Boffa, communicatieverantwoordelijke van de dienst 112, zal dat levens redden.

1. Wat is het probleem met de noodnummers 101 en 112?

Als mensen de politie nodig hebben, moeten ze het nummer 101 bellen. Voor de brandweer of ambulance is dat 112. Achter die nummers zitten verschillende centra die oproepen op een andere manier behandelen. Als iemand de politie nodig heeft en toch 112 belt, wordt hij doorgeschakeld. In een noodsituatie kan er zo kostbare tijd verloren gaan.

2. Komt er één noodnummer in de plaats?

101 en 112 zullen blijven bestaan, maar hun werking zal veranderen. Wanneer mensen die nummers bellen, zullen ze een keuzemenu te horen krijgen. Voor de ambulance of brandweer zullen ze één moeten drukken, voor de politie twee. Mensen in nood hoeven zich dus niet te herinneren welk nummer ze nodig hebben.

Als iemand de politie nodig heeft en toch 112 belt, wordt hij doorgeschakeld.

3. Zal een keuzemenu de dienstverlening beter maken?

Absoluut. Eind 2018 is er een pilootproject uitgerold in Namen en West-Vlaanderen. Het aantal onnodige oproepen naar de noodcentrale 112 is daar toen met 30 procent gedaald. Naar het nummer 101 werden er 14 procent minder onnodige oproepen gedaan. Zo blijven de centrales vrij voor dringende oproepen die levens kunnen redden.

4. Wat als mensen niet begrijpen hoe het keuzemenu werkt?

Dan worden ze automatisch doorgeschakeld naar het noodoproepcentrum dat territoriaal bevoegd is. Als ze een verkeerde keuze maken, zullen ze, net zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum worden doorgeschakeld. Wie naar het noodnummer belt, zal dus altijd geholpen worden.

5. Wat gebeurt er met het nummer 1722?

Nu wordt dat nummer geactiveerd als er veel niet-dringende oproepen binnenlopen, zoals bij grote onweren. Op die manier blijft 112 vrij voor oproepen waar levens van afhangen. In de loop van 2020 zal 1722 permanent beschikbaar gesteld worden. Daarenboven komt er een e-loket waar mensen via hun smartphone of computer niet-dringende aanvragen kunnen doen.

Bovendien zullen we een lijst van concrete voorbeelden opstellen om de burger beter te informeren wanneer hij 112 moet bellen. Zo willen we hem duidelijk maken dat hij dat nummer niet moet bellen als er een boom is omgewaaid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content