Direct naar artikelinhoud
Theater

Personeel Toneelhuis wil staken

Artistiek leider van Toneelhuis Guy Cassiers. Voor hem wordt voorlopig geen opvolger gevonden.Beeld Karel Duerinckx

De vakbonden die het personeel van Toneelhuis vertegenwoordigen, dienen een stakingsaanzegging in. Het personeel van het Antwerpse stadstheater mort al langer over het beleid. De frustratie is de afgelopen dagen enkel toegenomen, nu er geen opvolger voor artistiek leider Guy Cassiers wordt gevonden.

“We zullen een stakingsaanzegging doen zodat het personeel gedekt is wanneer ze ervoor kiezen om het werk neer te leggen.” Met die woorden eindigt een brief van het gemeenschappelijk vakbondsfront aan de raad van bestuur van Toneelhuis. Of er ook effectief wordt gestaakt, valt nog af te wachten. “Het personeel wil niet al te veel op de zaken vooruitlopen. Maar op deze manier willen we wel een signaal geven aan de raad van bestuur en aan de directie”, zegt Robrecht Vanderbeeken van de socialistische vakbond ACOD Cultuur.

In diezelfde brief doen de vakbonden hun beklag over de gang van zaken bij Toneelhuis. Daar heerst al langer onvrede. In 2017 stapte acteur Dirk Roofthooft op uit de productie Het kleine meisje van meneer Linh, waarbij hij het “hiërarchisch model” van de directie hekelde. “Toneelhuis tolereert geen kritiek”, zei hij toen in deze krant. Vorige week stuurden 44 personeelsleden een brief naar de raad van bestuur om het gebrek aan transparantie en overleg met het personeel aan te kaarten. Er werd ook een motie van wantrouwen ingediend tegen zakelijk leider Klaartje Heiremans. Zij blijft nu een maand afwezig en was niet bereikbaar voor commentaar.

‘Ongeschikt’

De frustraties werden op de spits gedreven door de problemen om een opvolger voor artistiek leider Guy Cassiers, die in 2021 vertrekt, te vinden. Woensdag stuurde de raad van bestuur een persbericht uit waarin werd gesteld dat de procedure werd “afgerond” zonder “een geschikte kandidaat” te hebben gevonden. Dat zette kwaad bloed bij het personeel én bij Cassiers. Die stuurde het bestuur een e-mail, waarin hij die beslissing hekelde: “Het persbericht is door een grote groep van het personeel als ‘fake news’ ervaren, het Toneelhuis onwaardig. Twee van de huisartiesten worden omschreven als ‘ongeschikt’ hoewel ze zich de facto al hadden teruggetrokken. Dat wordt als zeer storend ervaren.”

Het gaat over FC Bergman en Olympique Dramatique: zij behoren nu tot het ensemble van makers in Toneelhuis en hadden allebei een kandidatuur ingediend. Samen met Bart Vanvoorden, artistiek leider van het Mechelse kunstencentrum Nona, bleven zij tot de laatste ronde over. Maar na een gesprek met zakelijk leider Klaartje Heiremans hebben Bergman en Olympique hun kandidatuur ingetrokken. Heiremans zou met dat gesprek haar eigen positie als zakelijk leider willen veiligstellen en haar bevoegdheden zelfs uitbreiden. De vakbonden willen weten of er een officieel verslag bestaat van dat gesprek, en dat verslag inzien. Ze eisen ook dat er een nieuwe selectieprocedure wordt opgestart. Zonder “procedurefouten”.

Bemiddelaar

Donderdag al kondigde bestuursvoorzitter Johan Swinnen (N-VA) aan dat er een bemiddelaar werd aangesteld. “De raad van bestuur begrijpt de emoties die er vandaag leven”, klonk de verklaring. “Wij hebben de bezorgdheden die er zijn uitvoerig doorgesproken. In dat kader heeft de raad van bestuur unaniem beslist om op zeer korte termijn een professionele bemiddelaar aan te stellen die een verdere diepgaande analyse zal maken om een oplossing te vinden.” Ook daarover heeft het personeel vragen. “Nu er gesproken wordt over een bemiddelingsfiguur, wil het personeel weten wat de precieze rol is van deze bemiddelaar”, leest de mail van Cassiers. Daarin wordt er ook op gewezen dat het bestuur “een van de partijen is in het conflict en dus niet alleen opdrachtgever kan zijn, maar evenzeer gesprekspartner is.”

Op de brief van de vakbonden wenst Swinnen niet te reageren. In een mail aan De Morgen laat hij weten dat de raad van bestuur “kennis heeft genomen van de brief van de vakbondsafgevaardigden. Zij betreurt ten stelligste de situatie. Zij beraadt zich over verdere stappen.”