Google lanceert Stadia: een streamingdienst voor (een beperkt aantal) games

Google lanceert vandaag Google Stadia, een online dienst waarmee je games kan streamen. Hiermee gaat Google de concurrentie aan met Sony Playstation en de Xbox van Microsoft. Of het meteen zal aanslaan, is de vraag, want de kwaliteit hangt sterk af van de internetverbinding. "Wat als je met iemand speelt die een slechte internetverbinding heeft?", zegt David Verbruggen van de Vlaamse gamingfederatie.

Het streamen van films en series op Netflix of VRTNU raakt bij ons meer en meer ingeburgerd, maar games moeten we meestal nog downloaden of aankopen op een cd. 

Omdat de internetverbinding beter wordt met veel grotere snelheden, zien technologiebedrijven meer en meer voordelen in streaming waarbij de game niet meer op jouw toestel staat maar op de servers van het bedrijf. Microsoft wil volgend jaar de xCloud lanceren en Google komt vandaag met Stadia.

Gamen op de servers van Google

Google Stadia speel je rechtstreeks vanop de servers van de technologiereus, dit in tegenstelling tot de klassieke game die je op een cd moest aankopen of downloaden. Om Google-games te spelen, heb je een "controller" nodig die je apart koopt. Naast een vast maandelijks bedrag betaal je extra voor elk nieuw aangekochte game. 

(Lees verder onder de foto)

De servers van Google waarop de games staan

"Door in te zetten op streaming bespaart Google zich heel wat kosten", zegt David Verbruggen, woordvoerder van de Vlaamse gamingfederatie en kenner van de gamesector.

"In het verleden heeft Microsoft de Xbox-spelcomputer gelanceerd, als concurrent van de Playstation-console. Het kost handenvol geld om zo'n console te ontwikkelen en aan de man te brengen. De markt van de consoles is overigens verzadigd. En met YouTube heeft Google al veel ervaring in streaming", legt Verbruggen uit. 

Gaming is big business

Google is niet de eerste die inzet op streaming. Sony doet dat al 5 jaar met Playstation Now, maar in tegenstelling tot Google moet je niet apart betalen voor elke game.

Dat de Amerikaanse technologiereus nu in de gamingindustrie stapt, is niet verrassend. Er valt heel wat geld te verdienen met games. Vorig jaar bedroeg de wereldwijde omzet 120 miljard dollar, dat is veel meer dan de film- en muziekindustrie tezamen. 

Voor Verbruggen is dit één van de belangrijkste redenen voor Google om uit te pakken met een eigen gamingplatform.

"Google wil een deel van de gigantische markt. Het bedrijf kan bijvoorbeeld adverteerders toelaten om reclame te maken in games.  Daarnaast kunnen ze bijvoorbeeld Stadia linken aan YouTube en zo de concurrentie aangaan met Twitch (een website waar gamers streamen terwijl ze spelen, red.)." Twitch is enorm populair bij gamers. 

Google is hoegenaamd niet alleen. "In het verleden heeft ook Facebook games gelanceerd die je alleen op Facebook kon spelen. En ook Apple lanceerde met Apple Arcade een eigen platform. Maar bij Apple moet je nog altijd de game downloaden om te kunnen spelen", zegt Verbruggen.

Wat als iemand in jouw team in een land woont met een slechte internetverbinding?

Omdat met Stadia van Google games gestreamd worden, is het systeem heel sterk afhankelijk van de snelheid van de internetverbinding. En een game speel je tegenwoordig niet meer alleen, maar online, samen met spelers van over de hele wereld.

Verbruggen twijfelt of het zal aanslaan. "Wat als iemand in jouw team in een land woont met een slechte internetverbinding? Die zal niet de ervaring hebben als iemand met een goede verbinding. Een spel dat plots vertraagt of stopt, is niet leuk", zegt Verbruggen.  

Google kreeg de afgelopen dagen ook kritiek omdat Stadia met te weinig games van start gaat. Volgens Verbruggen zullen we moeten afwachten of de technologiereus met Google Stadia de juiste gok maakt, want elke fout zal door gamers keihard afgestraft worden.

Meest gelezen