Nog geen locatie voor laadpalen, maar Gent wil alsnog elektrische bussen

© IMAGEGLOBE

Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wil dat De Lijn alsnog elektrische bussen inzet in Gent. De vervoersmaatschappij schrapt een proefproject omdat ze op het grondgebied geen locatie vond voor de nodige laadpalen. De zaak komt dinsdagavond aan bod op de Gentse gemeenteraad.

jvh

De Lijn zou tegen eind 2019 een twintigtal elektrische bussen inzetten in Gent, Antwerpen en Leuven. Maar de aangekochte bussen moeten tussentijds kunnen laden en de zoektocht naar een geschikte locatie voor de laadinfrastructuur is mislukt. De Lijn gaf maandag aan te betreuren dat het Gentse stadsbestuur niet meer gewicht in de schaal heeft gelegd om het project rond te krijgen en wil de bussen in Antwerpen en Leuven laten rijden.

Maar dat klopt niet, zegt mobiliteitsschepen Watteeuw. Die betreurt de “gebrekkige communicatie” door De Lijn, en ook dat de stad de schrapping van het project in de media moest vernemen.

“Ik begrijp niet dat De Lijn een stad als Gent niet beter behandelt”, reageert de schepen. “We krijgen geen informatie over problemen. We willen helpen en het openbaar vervoer uitbouwen. We zijn daarin een partner. We kunnen helpen waar problemen zijn en zorgen voor oplossingen. Maar dan moeten ze ons kennen en contacteren.”

Dinsdag heeft de schepen over de kwestie een gesprek gehad met Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) en directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. Watteeuw hoopt dat er alsnog elektrische bussen naar Gent komen voor de uitrol van een brede operatie tegen 2025.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen