5 x nieuwe en veelbelovende Belgische modemerken
Van sjaals die gemaakt worden van woloverschotten en daarom betaalbaar én duurzaam zijn tot uitgepuurde en architecturale luxe-ontwerpen: er vindt in België een explosie plaats van nieuwe merken. Omdat we hier bij NINA vinden dat ondernemerszin van eigen bodem wel wat vaker in de kijker mag gezet worden, maakten we een overzicht van 5 nieuwe merken.
1. Furore
De Belgische FFDI-groep, waaronder bijvoorbeeld Julia June en Giovane vallen, lanceerde midden september een gloednieuw label genaamd Furore. Het team achter het merk laat zich hiervoor inspireren door kunst, architectuur en de natuur, wat zich uit in minimalistische kledingstukken in moderne snits en een gesofisticeerd kleurenpalet. Er werd ook veel aandacht besteed aan kwalitatieve stoffen, wat als gevolg heeft dat de kleren een relatief hoog prijskaartje hebben. Furore richt zich dan ook specifiek op de ambitieuze werkende vrouw die wel wat geld te spenderen heeft. Er wordt speciaal voor hen ook geopteerd voor kreukvrije en soepel vallende materialen, zodat de items geschikt zijn voor lange meetings en businesstrips.
Geheel mee met de tijd, kiezen ze er bij Furore ook (deels) voor om los te breken van de traditionele modekalender. Zo is er enerzijds de ‘Never Out of Stock’-collectie, een selectie terugkerende basics, en aanvullend meer verrassende ‘Limited Edition’-items.
Prijzen variëren tussen € 139 voor een sjaal en € 669 voor een jas. Meer info: furore.fashion.
2. YNGR
Na 8 jaar voor grote designers als Tom Ford en Marc Jacobs gewerkt te hebben, besloot de ex-Antwerpse modestudent Donovan Tjon dat het tijd was om zijn eigen label op te richten. Samen met architect Jan Pirenne besloot hij zich te focussen op duurzame designertassen, en niet veel later was YNGR geboren. Alle handtassen van het merk zijn gemaakt van gerecycleerd leder dat anders op de vuilnisbelt was beland en voor het productieproces werden geen chemicaliën gebruikt. Qua look zijn de accessoires overduidelijk geïnspireerd op de hele streetweartrend, zo hebben de tassen stoere details zoals brede kliksluitingen.
De financiering komt via crowdfunding en er wordt enkel gewerkt met pre-orders (op voorhand bestellen, nvdr.) zodat er uiteindelijk geen tassen moeten worden weggegooid. Alle tassen dragen de naam van een stad die Donovan geïnspireerd heeft. Zo is er ook een ‘Antwerp’ rugzak.
Prijzen variëren tussen € 119 en € 420. Meer info: yngr.eu.
3. Leselles Knitwear
Ook bij Leselles Knitwear dragen ze duurzaamheid hoog in het vaandel, maar het merk zit wel in een lagere prijscategorie. De sjaals van het label worden ontworpen door Liesbet Allaer en zijn gemaakt van woloverschotten (mohair) die achterblijven bij Europese fabrikanten. Op die manier kan ze de prijs drukken en tegelijkertijd een ecologisch product neerzetten. De sjaals zijn in een uiteenlopend kleurenpalet beschikbaar, van aardetinten tot snoepkleurtjes. Het duurzame aspect trekt ze trouwens ook door naar bijvoorbeeld de labels waarvoor ze enkel tweederangspapier gebruikt en de verpakkingen zijn altijd plasticvrij.
Prijzen variëren tussen € 59,99 en € 89,99. Meer info: leselles.be.
4. Âme Antwerp
De twee oprichtsters van Âme Antwerp - Alizée Van Strydonck en Ysaline Grangé - ontwerpen enkel items die zijzelf elke dag opnieuw willen dragen. Dat uit zich in vrouwelijke en minimalistische snits die comfortabel zijn door de losse pasvorm en de zachte en pure stoffen waarvan ze gemaakt zijn zoals wol, kasjmier, katoen en viscose. Elk seizoen worden één à twee kleuren toegevoegd aan het verder neutrale kleurenpalet om de collecties er wat meer te laten uitspringen. Zoals de naam al zegt, wordt de kleding in Antwerpen ontworpen.
Prijzen variëren tussen € 55 voor een T-shirt en € 625 voor een jas. Meer info: ame-antwerp.com.
5. JOHNY
Onder het motto dat er al te veel van hetzelfde is, werd JOHNY opgericht. Het merk wil vooral nooit voorspelbaar zijn en altijd opvallen en dat zie je ook terug. Zo bestaat een groot deel van de collectie uit knitwear, waarbij de debardeur een grote rol speelt. Over de comeback daarvan, hadden we het trouwens hier al. Gedurfd kleurgebruik en colourblock kenmerken deze eerste collectie verder, zo worden felgeel, zachtpaars en lichtblauw bijvoorbeeld met elkaar gecombineerd.
JOHNY wil ook verantwoordelijkheid nemen en gebruikt daarom enkel dead stock (het einde van de stofrol) van voornamelijk natuurlijke en kwalitatieve materialen als zijde, wol en biokatoen. De stukken worden lokaal gemaakt, in Europa, op kleine schaal zodat er geen overproductie is. Alle knitwear wordt gemaakt in een Belgisch atelier.
Prijzen variëren tussen € 100 voor een muts en € 399 voor een jurk. Meer info: wearejohny.com.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
-
Wordt de tepel het onmisbare mode-accessoire dit jaar?
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
Wie houdt van Victoria Beckhams modelabel doet aan window shopping of is genoodzaakt om nogal diep in de buidel te tasten. Maar daar brengt Mango nu verandering in. De Spaanse keten brengt binnenkort samen met de ex-Spice Girl een betaalbare collectie uit: “Ik wil een breder publiek aanspreken, maar mijn eigen DNA behouden”, zegt zij. -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
-
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer