Onder meer de haven van Zeebrugge werkt mee aan het project.
Volledig scherm
Onder meer de haven van Zeebrugge werkt mee aan het project. © BELGA

Zeven grote Belgische spelers werken samen voor duurzaam transport van waterstof

Zeven toonaangevende Belgische spelers gaan samenwerken voor het transport van waterstof van over de hele wereld. Deme, Engie, Exmar, Fluxys, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge en WaterstofNet onderzoeken samen op welke manier waterstof per schip naar hier kan worden gebracht. Om waterstof te produceren met hernieuwbare energie moet een land voldoende wind- of zonne-energie hebben. Dat heeft België nog niet, waardoor een deel van de nodige hernieuwbare energie moet worden geïmporteerd. Die import moet ons land helpen om de klimaatdoelstelling te halen die bepaalt dat de Belgische CO2-uitstoot in 2050 80 procent lager moet liggen dan in 2005.

6 reacties

  • Janna Boonstra

    4 jaar geleden
    Om waterstof te maken kost meer stroom dan het waterstof opbrengt. Dus waterstof maken met een enorm verlies ten opzichte van de opbrengst is waanzin.
  • Christophe Goeminne

    4 jaar geleden
    Dus ze willen milieuvriendelijke waterstof, gemaakt dankzij milieuvriendelijke manieren, vervoeren op co2- uitstotende schepen van over heel de wereld... ja das typisch Belgisch
  • Willy De Gieter

    4 jaar geleden
    Dat transportschip vaart natuurlijk op heavy fuel. Het zal eveneens heel erg dicht moeten zijn want anders is de waterstof vervlogen tijdens het transport.
  • Gilbert Vermeersch

    4 jaar geleden
    Hoe sneller hoe beter, liever dat op elektriciteit wat in geen decennia haalbaar is zonder kernenergie.
  • Sophie Ronsse

    4 jaar geleden
    Transport is niet het grote probleem. Wel de aanmaak. Het is niet omdat er een theoretische aanmaakmethode bestaat dat die ook economisch te rendabiliseren is . Of maw , het product moet betaalbaar zijn.