Alle Premier League voetballers binnenkort terug naar de rijschool?
Voetballers en blitse bolides, ze lijken voor elkaar gemaakt … al eindigt zo’n huwelijk geregeld in brokken. Letterlijk dan. Het vluchtmisdrijf van Gent-speler Laurent Depoitre deze week is het zoveelste voorval in een rij ongevallen en snelheidsovertredingen van profvoetballers. In Engeland willen ze zelfs ingrijpen.
Ook aan de overkant van het Kanaal wordt geregeld bericht over verkeersongevallen, rijverboden of dronken ritjes van profvoetballers. Jonge spelers – sowieso onervaren bestuurders – die met hun eerste loon een Porsche, Lamborghini of Ferrari kopen en hem vervolgens in de muur parkeren omdat zo’n bolide nu eenmaal anders reageert dan pakweg een Ford Fiesta of een Toyota Yaris, het komt er meer dan geregeld voor.
Daarnaast is er ook een psychologische factor. Topsporters zouden verslaafd zijn aan de adrenalinerush die je krijgt wanneer bijvoorbeeld een vol stadion je naam scandeert na een goal. En snelheid zou een gelijkaardige sensatie veroorzaken.
Toen het aantal ongevallen met profvoetballers flink steeg, besliste Spencer Hidge, de oprichter van een onderneming in Engeland die voetballers naast het veld begeleidt, om in actie te schieten. Hij deed zijn verhaal in het Britse magazine Autocar.
“Meer optimisme dan rijtalent”
Het resultaat? Op het circuit van Millbrook, bij Londen, worden rijcursussen exclusief voor profvoetballers georganiseerd. De bedoeling is natuurlijk om de vaardigheden aan te leren die nodig zijn om een wagen met een vermogen van een paar honderd pk te besturen. De cursus is natuurlijk vrijwillig, al lijkt een algemene opfrisbeurt voor de hele competitie geen slecht idee.
“Onlangs kwam er een speler met een gloednieuwe BMW M5 langs. Hij gaf alle signalen die bij een jonge bestuurder horen: weinig inzicht, agressief rijgedrag, weinig finesse en meer optimisme dan rijtalent”, vertelt hij. En deze speler was niet de enige die op deze manier achter het stuur kruipt. Voetballers vormen nu eenmaal en risicogroep wegens de hierboven vermelde argumenten.
De spelers leren dan ook met de juiste mindset achter het stuur te kruipen. “En die is vergelijkbaar met vaardigheden die voetballers op het terrein nodig hebben: controle, bewustzijn van de situatie, planning, observatie en evenwicht.”
Of zoals een van de instructeurs het zegt: “Ze leren de wagen te zien als een deel van hun lichaam, dat ze kunnen begrijpen en controleren. Niet als een verlengstuk van hun ego.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBernd Vaes
ronny cuypers